preskoči na sadržaj
.
Prenosimo s portala za škole
Preuzmi RSS
| Objavljeno 16. 5. 2016. 12:14 | RSS

Tri stila učenja

Svi imamo omiljeni kanal za učenje. Ovisno o tome preko kojeg kanala više vole primati nove podatke ljude možemo podijeliti na vizualne, auditivne ili kinestetičke tipove, ali su česte i kombinacije istih. U našim se zemljopisnim širinama rijetko svjesno uči pomoću mirisa ili okusa. U učenju je moguće koristiti i više stilova, ali jedan će najvjerojatnije biti dominantniji od ostalih. U tekstu koji slijedi saznajte koji ste tip, a nakon toga provjerite koji vam stil učenja najviše odgovara i koje tehnike učenja je u tom slučaju najbolje koristiti.

Vizualni tip

Svi koji spadaju u vizualne tipove, prvenstveno se oslanjaju na osjetilo vida, a informacije primaju vidom i prikazom. Preferiraju ilustracije, pismeno bilježenje predavanja, uredni su i organizirani. Vizualni tipovi osoba planiraju dugoročno, odlično pamte lica te 'vide' riječi. Također vrlo brzo pričaju i uočavaju detalje.

Vizualni tipovi rado čitaju, a kako bi razumjeli neko zbivanje promatraju slike, ilustracije i grafikone. Odgovara im lijepa, uredna i mirna radna atmosfera, a vole raditi s pisanim dokumentima. Najbolje se sjećaju onoga što su sami pročitali i vidjeli. Kao pomoć u učenju često koriste knjige, skice, slike, postere za učenje i filmove. Vrlo često koriste izjave kao što su: “To mi izgleda dobro...”, “Da vidim...”, “Imam potpunu sliku...”

Još nekoliko karakteristika vizualnih tipova:

  • moraju vidjeti da bi zapamtili
  • šaraju za vrijeme tel. razgovora, predavanja ili sastanka
  • pamte pomoću vidnih asocijacija
  • vole čitati
  • vole crtati i pisati, imaju uglavnom lijep rukopis
  • ne ometa ih buka
  • mogu zaboraviti verbalne upute ili proslijediti usmenu poruku.

Dakle, vizualni tipovi najlakše usvajaju sadržaj kada su informacije prezentirane vizualno, u obliku teksta i slika. U skladu s tim slijedi mnoštvo savjeta o tehnikama učenja za vizualne tipove učenika/-ica.

Ako ste vizualni tip, umjesto pamćenja godina i silnih imena, napravite mapu te 'vremensku crtu' u koju ćete unijeti sve povijesno bitne datume. Obavezno bilježite predavanja jer ćete tako odraditi pola posla te prepisujte s prezentacija ili ploča.

Na primjer, ako nastavnik upotrebljavati gestikulaciju i «slikovit» jezik vizualni tipovi učenika/-ica svakako će bolje razumjeti i zapamtiti gradivo.

Savjetujemo vizualnim tipovima da usmjere pažnju na grafove, ilustracije ili videa, a važne riječi označavajte drugačijim bojama. Također je dobro i da se koristite memorijskim karticama.

 

Donosimo i kratke savjete u natuknicama:

  • zapišite da bi bolje zapamtili i to ne samo predavanja na nastavnom satu već i sadržaje dok učite (na primjer prepišite stranicu prisjećajući se što je na njoj pisalo)
  • važno je da tijekom sata imate neometan i jasan pogled na predavača tako da možete pratiti njegovu neverbalnu komunikaciju
  • gledajte nastavnika dok priča kako biste se bolje koncentrirali
  • najbolje ćete učiti ako učite sami
  • na satu, ako je moguće, sjedite dalje od prozora i vrata
  • koristite filmove, slide-ove, ilustracije, crteže, dijagrame, fotografije, mape
  • koristite multimediju (video, kompjuter, projektor)
  • tražite pismene upute
  • vizualizirajte informacije i vlastite ideje u obliku slika kako biste ih lakše zapamtili
  • učiti na tihom mjestu daleko od verbalnih uznemiravanja
  • čitajte knjige i udžbenike sa slikama i dijagramima
  • zamijenite riječi simbolima ili inicijalima
  • kada prezentirate znanja na testu zazovite u sjećanje sliku stranice na kojoj ste učili sadržaje
  • na usmenome testu zapišite bilješke prije odgovaranja.

Auditivni tip

Za razliku od prvog tipa, auditivni tipovi se logično više oslanjaju na slušanje. Teže im ide bilježenje predavanja jer im je važnije čuti što profesor kaže, uče naglas i sami sebi objašnjavaju gradivo. Obično nemaju lijep rukopis, odlični su u imitiranju, a buka im stvara najviše problema s učenjem. Često miču usnama dok čitaju, a prilikom ponavljanja koriste ritmičke sekvence. Vrlo često koriste izjave kao što su: “Čujem što mi govoriš...”, “Slušam te...”, “To mi zvuči dobro...”.

Auditivni tipovi najlakše uče kad čuju gradivo, najbolje pamte kad uče naglas te jako dobro uče napamet i odgovaraju im usmena ispitivanja.

Auditivni tip učenja karakterizira one učenike/-ice koji najlakše uče slušanjem, sudjelovanjem u raspravama i razmjeni ideja.

Još nekoliko zanimljivih karakteristika auditivnih tipova:

  • moraju čuti da bi zapamtili
  • preferiraju slušanje i ponekad se “izgube” pokušavajući zapisati
  • uče slušajući i prije zapamte ono o čemu se raspravlja nego ono što vide
  • “pričaju” sami sa sobom za vrijeme izvođenja aktivnosti
  • vole čitati naglas
  • vole slušati dok im se objašnjava i vole sami objašnjavati
  • dobri su u imitaciji glasova i načina govora drugih ljudi
  • vrlo su detaljni u opisima
  • imaju problema s aktivnostima koje uključuju vizualizaciju
  • više vole glazbu od likovne umjetnosti
  • otvorene su i komunikativne osobe.

Ako ste shvatili da ste auditivni tip, onda težite k tome da učite s prijateljima i naglas ponavljajte jedni za drugima. Snimajte predavanja te učite preslušavajući snimke, a pitanja u ispitima uvijek prvo pročitajte naglas pa se onda bacite na rješavanje.

Savjeti za što bolje usvajanje informacija:

  • pokušajte učiti s prijateljima raspravljajući ili glasno ponavljajući
  • sudjelujete u raspravama i debatama na satu
  • prije čitanja određenog poglavlja, pogledajte slike, naslove te  naglas recite svoje mišljenje o glavnoj temi odlomka
  • čitajte naglas uvijek kada je to moguće
  • snimajte predavanja te ih preslušavajući pokušajte zapamtiti
  • snimite svoje bilješke na diktafon i slušajte ih
  • pitanje u testu uvijek pročitajte naglas prije rješavanja 
  • učenje možete podići i na viši nivo ako napišete govor i prezentaciju
  • koristite uređaje za snimanje zvuka umjesto da pišete bilješke tijekom predavanja
  • koristiti se audiomaterijalom
  • objasnite svoje bilješke drugome kolegi koji je također auditivni tip
  • kada prezentirate znanja na usmenome testu razgovarajte s profesorom
  • na pismenome testu zazovite u sjećanje znanja koja ste stekli slušajući audio materijale te  (tiho) govorite odgovore pa ih onda zapišite
  • provedite vrijeme na tihome mjestu zazivajući u sjećanje ideje koje ste imali učeći

Kinestetički tipovi

Kinestetičkim tipovima je važno da sami izvedu neku radnju kako bi je mogli razumjeti. Žele neposredno sudjelovati u procesu učenja i samostalno stjecati iskustva. Za kinstetičkte tipove vrijedi „učenje“ djelovanjem. Teško im je dugo i mirno sjediti za stolom, a najbolje uče u pokretu. Kao pomoć u učenju služe im pokreti, oponašanje i igranje uloga.

Karakteristika kinestetičkih tipova je dodirivanje drugih kako bi privukli pažnju i stajanje blizu sugovornika, a dobro reagiraju na fizičke nagrade poput zagrljaja ili tapšanja te često tekst prate prstom prilikom čitanja. Konstantno su u pokretu. Učestalo koriste glagole i sportski su tipovi.

Još nekoliko karakteristika kinestetičkih tipova:

  • daju prednost manipulaciji materijalom i grupnoj dinamici
  • često koriste izjave kao:“Ne slijedim te..“,“Vrati se-izgubio sam se..“
  • orijentirani su na tjelesnu aktivnost
  • oblače se ležerno i sportski
  • vole izrađivati stvari i isprobavati nove aktivnosti
  • ne uživaju u čitanju i često tekst prate prstom
  • dobro reagiraju na fizičke nagrade
  • često koriste gestu, mimiku, mašu rukama dok govore
  • teško im je ostati mirnim kroz duži vremenski period te škljockaju olovkom ili trzaju nogama dok uče
  • vole akcijske filmove i knjige
  • mogu imati nečitak rukopis
  • vole glumiti i uživaju u različitim aktivnostima i igrama koje uključuju pokret
  •  rado sudjeluju u izradi modela, maketa, izvođenju pokusa
  •  dobro se orijentiraju u prostoru
  •  postižu uspjeh u sportu
  •  rado uče pomoću računala da bi učenje potakli dodirom (tipkovnica)
  •  vrlo su otvorene osobe.


Prepoznali ste se u navedenim karakteristikama? Shvatili ste da najbolje učite kroz pokret, dodir ili konkretnu radnju? Tijekom procesa učenja pišete, vodite bilješke, crtate slike i dijagrame kako biste lakše zapamtili informacije? Ako na ova pitanja odgovarate potvrdno onda ste zasigurno kinestetički tip.

Donosimo vam primjere odgovarajućih tehnike i metode kojima možete unaprijediti svoje učenje. 

Kinestetičkim tipovima najbolje odgovara učenje u pokretu. Godi im i instrumentalna glazba u pozadini, a za vrijeme učenja trebaju više pauza od prethodna dva tipa, a svoj radni prostor vole oživite sa slikama i posterima.
 

Metode i tehnike koje vam savjetujemo:

  • da bi bolje zapamtili učite ponavljajući glasno, izvodeći različite pokrete, hodajući
  • u situacijama kada vam hodanje ili tapkanje prstima (nogom) ometa rad pokušaj stiskati tenisku ili stres lopticu
  • ako učenje za stolom ne daje rezultate pokušajte ležati na stomaku ili leđima
  • pokušajte učiti s glazbom u pozadini, a za vrijeme učenja pravite češće, kraće odmore
  • izrazite se kroz ples, gimnastiku, sport ili glumu.

 

I za kraj, zaključak…

Vizualni tipovi rado čitaju, a kako bi razumjeli neko zbivanje promatraju slike, ilustracije i grafikone. Auditivni tip svoje znanje najradije stječe uz pomoć izlaganja i rada u skupinama u kojima članovi jedni drugima objašnjavaju gradivo. Kinestetski tip bi uglavnom trebao učiti u pokretu i isprobavati sve. No, najbolje je u učenju uključiti sva osjetila. Trebali bismo izvježbati i slabije kanale. Tako se može postići potpuniji napredak u učenju. Stoga pokušajte isprobati i neke predložene tehnike učenja koje nisu namijenjene vašem tipu osobe. Sretno:)

 

Literatura

Christian Grüning, Uspješno učenje – Povećajte uspješnost čitanja i učenja, Znanje, Zagreb 2010.
 

Izvori

http://srednja.hr/Novosti/Jeste-li-znali/Vizualni-auditivni-ili-kinesteticki-tipovi-Olaksajte-si-maksimalno-ucenje

http://www.ffpu.hr/fileadmin/Dokumenti/Tipovi_u_enja.pdf

http://www.ordinacija.hr/budi-sretan/sretno-dijete/koji-je-vas-stil-ucenja-vizualni-auditivni-ili-kinesteticki/

http://www.roditelji.hr/skola/otkrivanje-vlastitog-stila-ucenja-moze-pomoci-vasem-skolarcu/

 
Autor: Ljerka Čulina
 

 
preskoči na navigaciju