preskoči na sadržaj
.
Preporučujemo
Preuzmi RSS
| Objavljeno 17. 11. 2011. 12:34 | RSS

Zašto za učenje treba koristiti društvene mreže

S CARNetovog Portala za škole ovog vam puta prenosimo prijevod članka pod nazivom A Case for Using Social Networking for Learning, autora Arana Levasseura, koordinatora za tehnologiju u nastavi u San Francisco University High School.

Svjedoci smo jedne iznimno značajne pojave: Ljudi, povijesno podijeljeni zemljopisnim, kulturnim i vjerskim obilježjima, počinju se povezivati i surađivati na dosad neviđenoj razini. Pokretačka sila koja stoji iza ovog kreativnog vala su digitalni alati i mreže koji omogućuju nove oblike suradnje i stvaranja znanja.

Ono što započinje kao društveno umrežavanje razvija se u društvenu proizvodnju. Svjedočili smo kako su samoorganizirane skupine, koristeći društvene medije poput Twittera, Facebooka i Wikipedije, pokrenule revolucije diljem arapskog svijeta i za manje od 10 godina stvorile najznačajniji referentni niz djela na engleskom jeziku.

Unatoč cjelokupnom potencijalu uvođenja inovacija u okolne blogove, forume, wikije i društvene mreže, ipak postoji i mnoštvo kritičara. A institucije koje su najskeptičnije po pitanju koristi društvenih medija su one obrazovne. No postoji i nekolicina onih koje će od društvenih medija ostvariti više koristi.

Društveni mediji kao unapreditelji učenja

Svi mediji se razvijaju te ih se može upotrebljavati ili zloupotrebljavati. Pisanje se u početku pojavilo kao oblik vođenja zapisa u Mezopotamiji. Tek kasnije se počelo koristiti za zapisivanje priča, zakona i povijesti. No činjenica da su se neki pojedinci služili pisanjem iz ovih plemenitih pobuda nije spriječila druge da se njime služe za širenje propagandne, mržnje, nemorala i tračeva.

Umjesto da se usredotoče isključivo na probleme, nastavnici bi trebali eksperimentirati s načinima na koje ovi novi oblici društvenih medija mogu unaprijediti učenje. Budući da društveni mediji omogućuju suradnju, nastavnici se trebaju zapitati koje se društvene dimenzije učenja mogu unaprijediti korištenjem tih alata i mreža?

Srećom, dojmljiva i čuvena studija o važnosti društvene interakcije pruža nam dragocjen uvid. Richard J. Light, profesor na poslijediplomskom studiju obrazovanja na Harvardu, otkrio je da je jedan od najznačajnijih čimbenika učenja kod studenata njihova mogućnost sudjelovanja u grupama za učenje. Ukratko, rezultati studije svode se na sljedeće: razumijevanje se društveno izgrađuje putem interakcije s drugima. To znači da se moramo više usredotočiti na najučinkovitije načine učenja, a znakovi ukazuju na društvenu interakciju.

Učenje kroz sinergiju

Od početaka evolucijske avanture u savanama istočne Afrike, ljudi su bili društvena bića. Iako možemo razmišljati i stvarati u izolaciji, kada radimo, dijelimo zadatke i razmjenjujemo iskustva unutar zajednice, stvara se sinergija. Ako je cjelina veća od zbroja svojih dijelova, znači da se pojačava snaga grupnog rada. Clay Shirky, profesor interaktivnih telekomunikacija na Sveučilištu New Yersey, u svojoj knjizi pod nazivom Cognitive Surplus: Creativity and Generosity in a Connected Age napisao je sljedeće: "središnji položaj grupnog rada u ljudskom životu znači da će sve što mijenja način funkcioniranja grupe imati duboke posljedice na sve ostalo – od trgovine i vlade do medija i religije."

Društveni mediji imaju mogućnost uvesti revoluciju u naš model učenja, preobražavajući studente pojedince iz skladišta informacija u pametne čvorove unutar dinamične i međuovisne mreže učenja. Služeći kao vezivno tkivo okruženja učenja -- bez obzira radi li se o razredu, školi ili zajednici organiziranoj oko zajedničkih interesa -- društveni mediji mogu poboljšati komunikaciju, suradnju i rješavanje problema studenata združivanjem različitih stajališta. Razmjenom stajališta možemo bolje sagledati cijelu sliku. A šira slika povećava našu sposobnost inovacije i rješavanja problema.

Steve Jobs, bivši direktor Applea, u razgovoru za časopis Wired 1996., rekao je da bez različitih iskustava i stajališta nećemo dobiti dovoljno točaka koje trebamo spojiti da bismo dobili konačnu sliku, već ćemo dobiti vrlo linearna rješenja bez šireg sagledavanja problema. Društveni mediji donose nam čitavu galaksiju točaka, a kroz obrazovanje možemo učenicima i studentima pružiti alate koji će im pomoći da započnu njihovo povezivanje.

 

Članak je izvorno objavljen i preuzet s internetskih stranica portala MediaShift.


 
preskoči na navigaciju