preskoči na sadržaj
preskoči na sadržaj
Preskoči video
.
| Zadnja izmjena 21. 10. 2016. u 09:01 sati |

Okvir digitalne zrelosti škola

Okvir digitalne zrelosti škola dokument je koji definira područja i razine digitalne zrelosti škola. Razvija se u sklopu pilot projekta e-Škole, a usklađen je s europskim okvirom DigCompOrg koji je primjenjiv na sve obrazovne institucije.

Okvir digitalne zrelosti škola osnova je za zajedničko shvaćanje digitalne zrelosti svih dionika u sustavu obrazovanja, uključujući škole, osnivače škola (gradove i županije), agencije i ustanove u sustavu MZOS-a, kao i samo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta.

Škole mogu koristiti okvir digitalne zrelosti kao vodič u planiranju i integraciji IKT-a u učenje i poučavanje kao i u poslovanje škole. Kreatori politika i donositelji odluka u sustavu obrazovanja mogu koristiti okvir digitalne zrelosti škola za razvoj politika i inicijativa u svrhu uspješne integracije IKT-a u obrazovni sustav.

U sklopu programa e-Škole okvir digitalne zrelosti temeljni je dokument koji služi za razvoj instrumenta za samovrednovanje digitalne zrelosti škola i za vanjsko vrednovanje digitalne zrelosti škola.

Hrvatski okvir digitalne zrelosti škola sastoji se od pet područja i pet razina digitalne zrelosti škola. Tablica prikazuje područja i razine digitalne zrelosti škola.

  Digitalno neosviještene Digitalne početnice Digitalno osposobljene Digitalno napredne Digitalno zrele
Vodstvo, planiranje, i upravljanje           
IKT u učenju i poučavanju          
Razvoj digitalnih kompetencija          
IKT kultura          
IKT infrastruktura          


Slika 1. Područja i razine digitalne zrelosti škola

Svako područje sastoji se od većeg broja elemenata koji su za svaku razinu zrelosti opisani opisnicom. U nastavku je tablica koja prikazuje područja i elemente.

 

Tablica 1. Područja i elementi digitalne zrelosti škola

Područje Element
Vodstvo, planiranje i upravljanje
  • Vizija, strateške smjernice i ciljevi integracije IKT-a
  • Plan i program razvoja škole s apekta IKT-a
  • Upravljanje integracijom IKT-a u učenju i poučavanju
  • Upravljanje integracijom IKT-a u poslovanju škole
  • Upravljanje podacima prikupljenima putem informacijskih sustava
  • Regulirani pristup IKT resursima
  • Primjena IKT-a u poučavanju učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
IKT u učenju i poučavanju
  • Osviještenost
  • Planiranje
  • Primjena
  • Digitalni sadržaji
  • Vrednovanje učenika
  • Iskustvo učenika
  • Posebne odgojno-obrazovne potrebe
Razvoj digitalnih kompetencija
  • Osviještenost i sudjelovanje
  • Planiranje
  • Svrha stručnog usavršavanja
  • Samopouzdanje u primjeni IKT-a
  • Digitalne kompetencije učenika
  • Posebne odgojno-obrazovne potrebe
  • Informalno učenje
IKT kultura
  • Pristup IKT resursima od strane odgojno-obrazovnih djelatnika
  • Pristup IKT resursima od strane učenika
  • Prisutnost na mreži
  • Komunikacija, informiranje i izvještavanje
  • Pravila poželjnog ponašanja na Internetu (eng. Netiquette)
  • Autorsko pravo i intelektualno vlasništvo
  • Projekti
IKT resursi i infrastruktura
  • Planiranje i nabava
  • Mrežna infrastruktura
  • IKT oprema u školi
  • IKT oprema za odgojno-obrazovne djelatnike
  • Programski alati u školi
  • Tehnička potpora
  • Održavanje opreme
  • Centralno mjesto pohrane digitalnih dokumenata i obrazovnih sadržaja
  • Sustav informacijske sigurnosti
  • Kontrola licenciranja

 

U nastavku slijede sažeti opisi za svaku razinu zrelosti koji pokazuju karakteristike tipične škole koja se nalaze na određenoj razini digitalne zrelosti. Pojedina škola može se razlikovati u nekim aspektima od tipične predstavnice pojedine razine. U postupku samoprocjene i vanjske procjene škola će dobiti povratnu informaciju o razini kojoj je najbliža po svojim karakteristikama.

Razina 1: Digitalno neosviještena

Škola nije svjesna mogućnosti primjene IKT-a u učenju i poučavanju, ni u poslovanju škole. Stoga škola ne uzima u obzir IKT pri planiranju vlastitog rasta i razvoja. IKT se ne primjenjuje u učenju i poučavanju niti odgojno-obrazovni djelatnici razvijaju vlastite digitalne kompetencije. Online komunikacija sa školom u pravilu nije moguća. IKT infrastruktura još uvijek nije osigurana, a računala postoje samo u nekim prostorijama škole.

Razina 2: Digitalna početnica

Postoji svijest o mogućnosti primjene IKT-a u učenju i poučavanju i u poslovanju škole, no to još uvijek nije praksa. Manji broj odgojno-obrazovnih djelatnika primjenjuje IKT u učenju i poučavanju. Postoji svijest o potrebi razvoja digitalnih kompetencija odgojno-obrazovnih djelatnika, pa i učenika, no praksa usavršavanja digitalnih kompetencija još uvijek ne postoji. Škola još uvijek nije aktivna u online okruženju, a pristup vlastitim IKT resursima je vrlo ograničen. IKT infrastruktura u pravilu nije razvijena, a računala s pristupom Internetu dostupna su samo u nekim prostorijama škole.

Razina 3: Digitalno osposobljena

Škola je svjesna mogućnosti korištenja IKT-a u svim aspektima poslovanja, te se u tom smjeru i razvijaju strateški dokumenti i praksa. IKT se koristi i za rad s učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama. Djelatnici razvijaju vlastite digitalne kompetencije, digitalne sadržaje i počinju uvoditi inovativne načine poučavanja. Škola sudjeluje u manjim projektima orijentiranim na IKT. Pristup različitim IKT resursima je moguć u većini školskih prostorija. Vodi se računa o održavanju opreme i kontroli licenciranja programske potpore. Škola je aktivna online u smislu prezentacije sadržaja i komunikacije.

Razina 4: Digitalno napredna

Škola vrlo jasno prepoznaje prednosti IKT-a u svim aspektima svojeg djelovanja, te u tom smislu integrira IKT u sve svoje strateške dokumente i planove, te u praksu. Djelatnici koriste IKT za naprednije načine poučavanja i vrednovanja znanja, te razvijaju i štite autorskim pravom vlastite sadržaje. Postoji i zajednički repozitorij sadržaja kojeg mogu koristiti djelatnici i učenici. Planira se i izvršava kontinuirano usavršavanje odgojno-obrazovnih djelatnika za stjecanje digitalnih kompetencija, te se doprinosi razvoju istih kod učenika. Pristup različitim IKT resursima je moguć u većini prostorija škole, a nabava, te održavanje IKT resursa je planirano. Škola je aktivna u smislu IKT projekata, te je također vrlo aktivna online u smislu prezentacije sadržaja i komunikacije. Provodi se kontrola licenciranja programske potpore i vodi se računa o sigurnosnim aspektima korištenja IKT resursa.

Razina 5: Digitalno zrela

Škola vrlo jasno prepoznaje, te propisuje upotrebu IKT-a u svim aspektima svog djelovanja u svojim strateškim dokumentima, te planu i programu razvoja škole s aspekta IKT-a. Praksa upravljanja se oslanja na integraciju i dobivanje podataka iz svih informacijskih sustava koje škola posjeduje. Razvoju digitalnih kompetencija odgojno-obrazovnih djelatnika i učenika se pristupa sustavno, dostupno je stručno usavršavanje za djelatnike i dodatne nastavne aktivnosti za učenike. Odgojno-obrazovni djelatnici koriste IKT za napredne načine poučavanja, razvijanje novih nastavnih sadržaja i vrednovanje postignuća učenika. Digitalni sadržaji se redovito štite autorskim pravom, od strane odgojno-obrazovnih djelatnika i učenika. Postoji i zajednički repozitorij sadržaja kojeg mogu koristiti djelatnici i učenici. Pristup IKT resursima je moguć u svim prostorijama škole i to s vlastitim uređajima. Škola samostalno planira i nabavlja IKT resurse koji su dostupni u gotovo svim prostorijama, a u cijeloj školi je razvijena mrežna infrastruktura. Razvijen je sustav informacijske sigurnosti temeljen na najboljoj praksi, te se sustavno provodi kontrola i planira licenciranje programske potpore. Školu karakterizira vrlo raznolika IKT projektna aktivnost, suradnja između djelatnika i učenika, te suradnja škole i drugih dionika korištenjem online komunikacijskih alata i e-servisa škole.



Dokument Okvir digitalne zrelosti škola razvija Fakultet organizacije i informatike, Sveučilišta u Zagrebu u suradnji s CARNetom. Prva faza metodologije razvoja okvira obuhvatila je iscrpnu kvalitativnu analizu većeg broja europskih okvira digitalne zrelosti obrazovnih ustanova prema različitim kriterijima, a s ciljem odabira okvira i alata koji na najbolji mogući način ispunjavaju uvjete potrebne za razvoj okvira digitalne zrelosti osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj. Na temelju rezultata analize, odabrana su dva okvira koja su činila osnovicu za stvaranje Okvira digitalne zrelosti škola: a) DigCompOrg, europski priznati okvir za digitalnu zrelost obrazovnih institucija i b) e-Learning Roadmap alat koji se vrlo uspješno koristi u Irskoj u svrhu certificiranja digitalno zrelih školaNakon prve inačice okvira izgrađenog složenom metodologijom koja je obuhvatila i kvalitativnu te komparativnu analizu dva navedena europska modela, uslijedilo je nekoliko vrlo zahtjevnih ciklusa prilagođavanja hrvatskom obrazovnom kontekstu.

 

 
Projekt je sufinancirala Europska unija iz europskih strukturnih i investicijskih fondova.
 

Europska unija

Projekt je sufinancirala Europska unija iz europskih strukturnih i investicijskih fondova.

Europski strukturni i investicijski fondoviEuropski socijalni fond (ESF)OP Konkurentnost i kohezija 2014.-2020.

 

 
podrska@raspored-sati.hr jpetric@raspored-sati.hr petra.bradara@raspored-sati.hr webmaster@raspored-sati.hr pbenko@raspored-sati.hr gmarks@raspored-sati.hr admin@donja-dubrava.hr filip.lesic@donja-dubrava.hr jkovicic@donja-dubrava.hr racunovodstvo@donja-dubrava.hr benkovic@donja-dubrava.hr anamarija.peric@donja-dubrava.hr markovic@donja-dubrava.hr hrvoje@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr info@shire.zemris.fer.hr admin@shire.zemris.fer.hr info@laold.internetsegura.pt admin@laold.internetsegura.pt http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr http://shire.zemris.fer.hr http://laold.internetsegura.pt
preskoči na navigaciju