preskoči na sadržaj
.
| Zadnja izmjena 15. 6. 2010. u 13:45 sati |

Primjena podcastinga u nastavi

Autor: Vlatka Zahirović

Što je podcasting?

Podcasting je usluga Interneta koja omogućava pretplatu i preuzimanje digitalnih audio sadržaja (podcasta) putem RSS-a (Really Simple Syndication) u neki online repozitorij ili lokalno na računalo. Nakon što ih preuzmemo, podcaste možemo preslušavati kada i koliko puta želimo, a ukoliko ih preslušavamo na prijenosnom računalu, nekom od mp3 playera ili drugom prijenosnom digitalnom uređaju - i bilo gdje. 

Razvoj podcastinga

Razvoj podcastinga započeo je početkom tisućljeća u SAD-u. Sam izraz se prvi puta spominje u članku Bena Hammersleya “Audible revolution” objavljenom u engleskom Guardianu u veljači 2004. godine, a nastao je spajanjem riječi iPod (Appleov digitalni glazbeni player) i broadcasting (emitiranje). 

Kao usluga podcasting se počeo razvijati u području radio emitiranja. Ubrzavanjem internetskih veza stvoreni su preduvjeti da se ograničenja emitiranih radijskih emisija umanje ili svedu na minimum. Tradicionalno, radijski slušatelji moraju biti u točno određeno vrijeme kraj radio prijemnika te je tu radijsku emisiju moguće poslušati samo jednom. Današnji tempo života nerijetko onemogućava redovito praćenje željenih emisija, a često se javlja i potreba za ponovnim preslušavanjem neke emisije ili nekog njenog dijela. S pojavom podcastinga i mogućnosti jednostavnog preuzimanja audio datoteka, započela je distribucija radio emisija i u tom obliku. Hammersley (2004) ovome dodaje i razvoj amaterskog radija, kojem je doprinio razvoj malih i priuštivih MP3 playera, jeftinog ili besplatnog softvera za audioprodukciju te opća prihvaćenost blogova kao komunikacijskog medija. 

S vremenom se upotreba  podcastinga širi i na druga područja te nalazi važno mjesto i u području obrazovanja. 

Upotreba podcastinga

Podcasting predstavlja distribuciju audio sadržaja pojedincima, odnosno audio na zahtjev. Korisnici Interneta putem RSS-a mogu prikupljati željene audiodatoteke te ih spremati u online repozitorije ili lokalno na računalo i druge vrste eksternih memorija poput memorijskih stikova, mp3 playera, mobitela, dlanovnika i dr. 

Sloboda odabira vremena i mjesta preslušavanja audio sadržaja omogućava i široku primjenu podcastinga u poslovne, privatne i obrazovne svrhe.

Mogući načini upotrebe su: glazbene emisije, intervjui, pričanje priča, sportske emisije, razni tutorijali, razni tečajevi, osobito jezični i slično.

Podcasting u obrazovanju

U svom članku “Podcasting u akademskom i korporativnom učenju” Eva Kaplan-Leiserson kaže: “Slušanje digitalnih audio sadržaja neće zamijeniti čitanje, slušanje predavanja ili niz drugih načina na koji studenti usvajaju informacije, ali ih može poboljšati.” U članku su navedeni i načini poboljšanja učenja upotrebom podcastinga:

  • pomoć auditivnom tipu studenata
  • neopterećeno slušanje usmenog predavanja - bilješke se hvataju kasnijim preslušavanjem audiodatoteka
  • pomoć neizvornim govornicima - studentima koji nisu u potpunosti svladali jezik predavanja
  • pomoć pri učenju stranih jezika
  • pružanje povratne informacije studentima - komentari na radove studenata 
  • omogućava nastavnicima da preispitaju svoje poučavanje i predavanja
  • isporuka novog nastavnog materijala studentima
  • osigurava dodatne sadržaje...

Osim načina poboljšanja nastave koje navodi Kaplan-Leiserson, podcasting je vrlo iskoristiv za:

  • prezentaciju sadržaja za koji je audio medij najprikladniji (npr. čitanje poezije, jezične vježbe i sl.)
  • prezentaciju određenih sadržaja slijepim ili slabovidnim učenicima.

Prednosti korištenja podcasta u obrazovanju

Objava nastavnih materijala na web stranicama nije novost u obrazovanju. Nastavni materijali objavljeni na web stranicama su pogodni za udaljeno učenje, omogućavaju učenicima da uče vlastitim tempom, te da sami odaberu vrijeme i mjesto proučavanja nastavnih materijala. Isto vrijedi i za objavu audio materijala odnosno podcasta. 

Podcaste je moguće preuzimati s izvorne stranice ili se na njih pretplatiti putem RSS-a. RSS tehnologija omogućava da se online sadržaji izravno isporučuju pojedincu, čime nastavni sadržaji i materijali postaju učenicima lako dostupni. Uz to učenici su obaviješteni svaki puta kada su objavljeni novi sadržaji. Nakon što je nastavni materijal u obliku podcasta objavljen, RSS ga automatski preuzima na računalo učenika koji se na taj sadržaj pretplatio. Učenik sada sam može odrediti kada će i koliko puta preslušati taj materijal. Prenošenje nastavnog materijala na mp3 player omogućava učeniku da odabere, ne samo vrijeme, nego i mjesto preslušavanja nastavnog materijala - u šetnji, na biciklu, na putu do škole i dr.

Razvoj tehnologije omogućio je podcasting ne samo audio, nego i video sadržaja. Podcasting video sadržaja omogućava još širu primjenu podcastinga u obrazovanju, a pojava mobilnih telefona i uređaja koji imaju mogućnost reprodukcije video datoteka uvelike tome pridonosi.

Primjeri

Izvori

  1. Eva Kaplan-Leiserson: “Podcasting u akademskom i korporativnom učenju”
  2. PC chip magazin: Podcast i podcasting
  3. Podcasting Tools
  4. Podcasts for educators, schools and colleges
  5. Shawn Wheeler: "Say it Again...Improving Student Learning through Podcasting”
  6. Wikipedia: Podcast

 
podrska@raspored-sati.hr jpetric@raspored-sati.hr petra.bradara@raspored-sati.hr webmaster@raspored-sati.hr pbenko@raspored-sati.hr gmarks@raspored-sati.hr admin@donja-dubrava.hr filip.lesic@donja-dubrava.hr jkovicic@donja-dubrava.hr racunovodstvo@donja-dubrava.hr benkovic@donja-dubrava.hr anamarija.peric@donja-dubrava.hr markovic@donja-dubrava.hr hrvoje@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr info@shire.zemris.fer.hr admin@shire.zemris.fer.hr info@laold.internetsegura.pt admin@laold.internetsegura.pt http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr http://shire.zemris.fer.hr http://laold.internetsegura.pt
preskoči na navigaciju