preskoči na sadržaj
.
CARNet novosti
Preuzmi RSS
| Objavljeno 24. 3. 1998. 15:19 | RSS

Predstavljanje CARNetovog projekta "Referentni centar za VRML tehnologiju"

Dana 24. ožujka 1998. godine u prostorijama Fakulteta za elektrotehniku i računarstvo održana je prezentacija CARNetovog projekta "Referentni centar za VRML tehnologiju". Ovom prezentacijom obilježen je kraj jednogodišnjeg rada na projektu. U sklopu prezentacije, voditelj projekta dr. sc. Sven Lončarić održao je predavanje pod naslovom "Virtualna realnost: osnove i primjene".

Tijekom predavanja prisutni su bili upoznati s osnovnim pojmovima vezanim uz VR tehnologiju, te mogućnostima i načinima njene primjene. Također, dr. Lončarić je ukratko predstavio i Referentni centar za VRML, te naveo osnovne rezultate dosadašnjeg rada na projektu.

U okviru ovog projekta u zadnjih su godinu dana razvijani algoritmi i programska podrška za konverziju volumnih i GIS podataka u VRML format. Također, postavljen je i Web poslužitelj za VRML tehnologiju s obiljem informacija iz tog područja. Za potrebe demonstracije VRML tehnologije načinjeno je više virtualnih svjetova. Posebno vrijedi istaknuti višestruko nagrađivani 3-D VRML model Hrvatske s pripadnom Java aplikacijom.

Prezentaciji je prisustvovao velik broj nazočnih iz različitih ustanova i sredina koji su iskazali velik interes za predstavljeni projekt i mogućnosti primjene VR tehnologije. CARNet novosti su iskoristile ovu priliku za kraći razgovor s voditeljem projekta dr. Lončarićem.

Web stranice Referentnog centra za VRML tehnologiju možete naći na adresi http://vrml.zesoi.fer.hr. Vise o drugim CARNetovim projektima možete naći na CARNetovom Web poslužitelju.

Razgovor s dr. sc. Svenom Lončarićem, voditeljem projekta "Referentni centar za VRML tehnologiju"

Kako ocjenjujete mogućnosti i budućnost VRML tehnologije, osobito u odnosu na slične konkurentske tehnologije?

dr. sc. Sven Lončarić: Mogućnosti primjene VR tehnologije su velike, a to pokazuju i veliki istraživački napori u svijetu vezani za ovo područje. Mislim da je sama ideja o zamjeni prave stvarnosti dosta izazovna i da pruža mogućnosti primjene kojih još nismo ni svjesni.

Virtualna realnost zapravo i nije tako novo područje istraživanja i razvoja. Mnoge aktivnosti u zadnjih 10-20 godina mogle bi se svrstati u ovaj okvir. Razlog zašto je ova tehnologija u zadnje vrijeme postala popularnom je stalan razvoj tehnologija koje podupiru i omogućavaju realizaciju prividne stvarnosti, a to su brza računala, brze komunikacijske veze i human-computer interfaces (sučelja između čovjeka i računala). Svjedoci smo stalnog napretka u procesnoj moći računala i razvoja brzih mreža kao što je to ATM.

Ključna tehnologija o kojoj danas ovisi VR su uređaji za komunikaciju između čovjeka i računala. Na velikom broju najboljih svjetskih sveučilišta intenzivno se radi na otkrivanju i razvoju novih načina za komunikaciju između čovjeka i računala.

Koliko se danas u svijetu ozbiljno koristi VR tehnologija i u koje svrhe? Koje su najveće prepreke većoj primjeni VR tehnologije?

dr. sc. Sven Lončarić: Za sada VR tehnologija još uvijek nije prodrla u široku uporabu najviše zbog složenosti i cijene potrebnih komponenti. Dakako, mnoge su institucije u svijetu razvile i koriste VR sustave u svojim svakodnevnim aktivnostima. No, u tim se slučajevima najčešće radi o vojsci ili drugim državnim institucijama koje raspolažu značajnim istraživačkim resursima.

Područja primjene VR tehnologije su vizualizacije složenih 3-D struktura, simulacije u 3-D okolinama, vježbanje i učenje raznih postupaka, daljinske akcije, teleprisutnost i drugo. Na primjer, u medicini postoji velika aktivnost vezana uz primjenu VR tehnologije u rehabilitaciji, računalom podržanoj kirurgiji i telemedicini.

Jedno zanimljivo područje primjene su i sustavi za poboljšanu realnost, što je usko povezano s idejom o računalima koje se nose (wearable computers). Ovakvi VR sustavi pomažu čovjeku pri manipuliranju složenih struktura, na primjer pri servisiranju složenih sustava sto koristi američka vojska.

Postoji li danas u Hrvatskoj konkretan interes za primjenu VR tehnologije?

dr. sc. Sven Lončarić: U Hrvatskoj postoji interes za primjenu ove tehnologije, ali ograničavajući faktor su sredstva koja su na raspolaganju za istraživanje i razvoj VR sustava za određene aplikacije. U svijetu je industrija glavni pokretač i izvor financijske podrške za razvoj takvih projekata. Hrvatska industrija u ovom trenutku ne može izdvojiti previše sredstava za takve aktivnosti.

Na Fakultetu elektrotehnike i računarstva smo u stalnom kontaktu sa stručnjacima iz raznih područja kao što su medicina i tehnika i aktivno radimo na osmišljavanju projekata i nalaženju financijske potpore za razvoj i istraživanja.

Kako ste zadovoljni s nedavno održanom prezentacijom projekta, te iskazanim interesom prisutnih?

dr. sc. Sven Lončarić: Ovim smo predavanjem željeli potaknuti interdisciplinarnu suradnju, pa smo i pozvali stručnjake s više fakulteta zagrebačkog sveučilišta. Odziv je bio i više nego dobar i već je uspostavljeno nekoliko novih kontakata u vezi potencijalnih primjena.

Projekt je bio prijavljen u trajanju od godinu dana. Prva godina je upravo prošla, postoje li planovi za nastavak rada?

dr. sc. Sven Lončarić: Trenutno razgovaramo s odgovornim ljudima u CARNetu o započinjanju slijedeće faze projekta vezanog za VR tehnologije. Jedna od ideja je uspostavljanje laboratorija gdje bi se nalazila VR oprema koja bi bila na raspolaganju cijelom Sveučilištu, pa i industriji. Laboratorij bi omogućio 3-D stereo vizualizacije virtualnih svjetova u medicini, biokemiji, tehnici, itd. Nadam se da ćemo uspjeti u ostvarenju ovih planova.


Kontakt i adresar

CARNet sjedište
  • Josipa Marohnića 5 10000 Zagreb
    Sjedište CARNeta nalazi se u Zagrebu.
    tel.: +385 1 6661 616
    e-mail: ured@carnet.hr

 
preskoči na navigaciju