|
Elementi STRATEGIJE IZGRADNJE INFORMACIJSKOG DRU©TVA U
HRVATSKOJ kao prilog za Strategiju razvitka Republike Hrvatske "Hrvatska u 21.
stoljeæu" |
|
CARNet
predla¾e da Strategija razvitka Republike Hrvatske "Hrvatska u 21. stoljeæu"
obavezno ukljuèi strategiju izgradnje Hrvatske kao dijela globalnog
informacijskog dru¹tva. Znanje, obrazovanje i obrazovni sustav trebaju postati
jednom od temeljnih prednosti i znakom meðunarodne prepoznatljivosti Hrvatske
u 21. stoljeæu.
Izgradnja
informacijskog dru¹tva podrazumijeva prije svega rasprostranjenu, uèinkovitu i
svima dostupnu informacijsku infrastrukturu, koju èine ne samo
raèunalno-komunikacijska infrastruktura, nego i zakonska regulativa, sadr¾aji,
sustavi potpore.
Moderan, kvalitetan i
raznolik obrazovni sustav, prilagoðen potrebama pojedinaca i zajednice, nu¾an
je preduvjet za ulazak u informacijsko dru¹tvo, ali je ujedno i poluga
daljnjeg razvoja Hrvatske.
Sadr¾aj
Polazi¹te
Dogaðanja, trendovi i odnosi koji karakteriziraju zavr¹etak 20. stojeæa
nedvojbeno ukazuju na to da æe u 21. stoljeæu dru¹tvo biti utemeljeno na
novom sustavu vrijednosti, u èijem sredi¹tu æe biti nematerijalna dobra,
prije svega znanja, informacije, ideje, komunikativnost i
inteligencija.
Uspje¹nost i prednosti pojedine zajednice
mjerit æe se uspje¹no¹æu i uèinkovito¹æu kojom æe se navedene vrijednosti
stvarati i razmjenjivati unutar zajednice i s drugima izvan nje, te
uèinkovito¹æu, brzinom i svestrano¹æu kojom æe se te vrijednosti
koristiti u svim segmentima dru¹tva i dr¾ave, te u svakodnevnom ¾ivotu
graðana.
Kraj 20.
stoljeæa ponudio nam je vi¹e naziva za novo dru¹tvo 21. stoljeæa u koje ulazimo:
"post-industrijsko dru¹tvo", "elektronièko gospodarstvo", "gospodarstvo
utemeljeno na znanju", "digitalno doba", odnosno najprikladniji naziv,
"informacijsko dru¹tvo".
Vizija (Hrvatska u 21.
stoljeæu)
Kakvu Hrvatsku ¾elimo u
21 stoljeæu?
®elimo Hrvatsku aktivnih, odgovornih, suradljivih,
susretljivih i obrazovanih graðana, zadovoljnih kvalitetom ¾ivota, raznovrsno¹æu
i visokom razinom infrastrukture i usluga raspolo¾ivih u Hrvatskoj. ®elimo
Hrvatsku u kojoj svaki pojedinac, graðanin, doseljenik ili posjetitelj,
jednostavno, uèinkovito i uspje¹no ostvaruje svoje osobne i poslovne planove i
aktivnosti.
U
takvoj Hrvatskoj znanje je temeljna vrijednost dru¹tva. Stvaranje znanja,
razmjena i kolanje znanja i informacija, te njihova uporaba nalaze se u sredi¹tu
svih aktivnosti unutar dru¹tva. Uspje¹nost dru¹tva, pojedinih njegovih segmenata
i pojedinaca mjeri se prije svega razinom primijenjenog znanja i proizlazeæom
kvalitetom proizvoda i usluga, namijenjenih dru¹tvu ili pojedincima u
njemu.
Sve ostale, isto tako nedvojbene vrijednosti, kao ¹to su npr.
zdravlje, blagostanje i bogatstvo pojedinaca i dru¹tva u cjelini, zdrav okoli¹
ili raznolikost kulturnih bogatstava dostupnih pojedincima proizlaze iz ¹iroke i
sveopæe primjene znanja.
Obrazovanje, kao gospodarska grana, je jedan
od temelja hrvatskog gospodarstva. Mnogobrojni meðunarodno prepoznati i
cijenjeni proizvodi, nastali unutar te gospodarske grane, uspje¹no su
integrirali druge hrvatske proizvode i prednosti i tako doprinijeli razvoju i
napretku u drugim gospodarskim granama i podruèjima, npr. turizmu, zdravstvu,
poljoprivredi i sl. Pri tome su neizbje¾ne negativne posljedice razvoja i
napretka, npr. u podruèju za¹tite okoli¹a, svedene na minimum, a ipak su
stvoreni kvalitetni preduvjeti za dugoroèni i stalni razvoj i visoku meðunarodnu
konkurentnost hrvatskih proizvoda.
Hrvatski sustav permanentnog
obrazovanja uèinkovito osposobljava graðane za ¾ivot i rad u uvjetima
informacijskog dru¹tva.
Aktivni i odgovorni pojedinci (graðani), kao tvorci i nositelji
znanja, ujedno su i sredi¹nji nositelji informacijskog dru¹tva. Svaki pojedinac
u Hrvatskoj preuzima odgovornost za svoju sudbinu i svoj posao, doprinoseæi tako
blagostanju dru¹tva, ali isto tako i osobnom blagostanju i blagostanju svoje
obitelji. Svekoliki napredak zajednice, osim ¹to je predmet brige dr¾ave i
njezinih tijela, briga je i svakog graðanina.
Kvaliteta i uvjeti ¾ivota
graðana predmet su stalne brige dru¹tva i dr¾ave. U informacijskom dru¹tvu
ostvarena je ravnopravnost svih graðana, koja prije svega proizlazi iz
èinjenice da je osigurana njihova ravnopravnost u pristupu, moguænostima
stvaranja i objavljivanja informacija i znanja.
Dr¾ava (javni
sektor), njezine aktivnosti i funkcije, usmjerene su prije svega na
stvaranje povoljnog i poticajnog okru¾enja (od zakonodavno-pravnog
sustava do javne telekomunikacijske i informacijske infrastrukture) u kojem
nastaje, razmjenjuje se i koristi znanje, potièe i podr¾ava aktivnost i
inicijativa svih i svakog graðana.
Sve slu¾be i usluge koje Hrvatska
dr¾ava osigurava graðanima, u potpunosti su dostupne graðanima na njima
(graðanima) najudobniji naèin. Prilagoðene su njihovim potrebama i zahtjevima.
Djelovanje dr¾ave i njezinih tijela je u potpunosti javno i transparentno za sve
graðane.
Osnova gospodarstva, odnosno svakog poslovnog djelovanja je
pojedinac, njegov poduzetnièki duh i inicijativa. Udru¾ivanjem s drugim
pojedincima i pravnim subjektima, kroz odnose utemeljene na projektnom pristupu
i projektnom radu, pojedinci ostvaruju poslovne aktivnosti.
U uvjetima
informacijskog dru¹tva u Hrvatskoj raste broj poslovnih subjekata ali rastu i
poslovne moguænosti svakog od njih i hrvatskog gospodarstva u cjelini.
Nastaju nova tr¾i¹ta, a postojeæa se otvaraju i postaju nacionalna i/ili
meðunarodna. Stvarne prednosti pojedinih poslovnih subjekata nalaze se u
primjeni metoda upravljanja znanjima i informacijama, fleksibilnoj organizaciji,
sposobnosti za brze primjene novih tehnologija, inovacija i za brze
promjene.
Pojedinci (graðani), dr¾ava (javni sektor) i poslovni subjekti
(gospodarstvo) djeluju zajednièki i usklaðeno, jer samo sinergija zajednièkog
djelovanja osigurava ¾eljene, ali i potrebne rezultate.
U
informacijskom dru¹tvu udaljenost i administrativno-politièke granice prestale
su biti preprekom za gospodarski razvoj, uèenje, pristup znanjima i uporabu svih
raspolo¾ivih usluga i servisa. Takvi uvjeti doprinijeli su tome da se otklone
neujednaèenosti meðu pojedinim regijama u Hrvatskoj, i da one ravnopravno
sudjeluju u stvaranju i razdiobi novih vrijednosti.
Isti razlozi
omoguæavaju da Hrvatska ravnopravno sudjeluje u stvaranju i razdiobi
vrijednosti na meðunarodnoj razini, s tim da sve komparativne prednosti
Hrvatske i sposobnost njezinih graðana sada dolaze do svog punog izra¾aja na
meðunarodnoj sceni.
Hrvatsku u 21. stoljeæu vidimo kao punopravan
segment globalnog informacijskog dru¹tva, segment u kojem ne samo da su uspje¹no
ostvarene sve postavke i prednosti toga dru¹tva, nego i kao segment koji svojim
ljudskim i prirodnim bogatstvima i prednostima znaèajno doprinosi zajednièkim
svjetskim vrijednostima.
Strate¹ka podruèja djelovanja
Informacijsko
dru¹tvo, kao i procesi njegovog nastajanja, izgradnje i funkcioniranja
nesumnjivo su izuzetno kompleksni i vi¹eslojni, pa su i podruèja djelovanja na
uspostavi, izgradnji i funkcioniranju takvog dru¹tva mnogobrojna, ali i
meðusobno povezana i ovisna.
U svojem prilogu strategiji "Hrvatska u 21. stoljeæu" CARNet polazi od:
- iskustava na izgradnji
informacijskog dru¹tva unutar akademske zajednice u Hrvatskoj,
- iskustava s pilot
projektima, koji su u proteklom razdoblju s razlièitim uspjehom pokretani i
ostvarivani s pojedinim segmentima drugih zajednica ili sustava u Hrvatskoj i
u svijetu,
te
se ogranièava na ona strate¹ka podruèja djelovanja, koja su u CARNetu
apsolutno jasno prepoznata kao podruèja od temeljnog znaèaja:
- informacijska
infrastruktura i podr¹ka primjenama informacijske tehnologije,
- sustav obrazovanja i
njegova transformacija u jednu od okosnica dru¹tva.
Informacijska
infrastruktura
Pod informacijskom infrastrukturom u ovom dokumentu
podrazumijeva se slo¾eni sustav koji se sastoji od:
- raèunalno-komunikacijske
infrastrukture u svim njezinim oblicima (od nacionalne telekomunikacijske
infrastrukture do lokalne raèunalno-komunikacijske infrastrukture u
ustanovama, poduzeæima i mjestima stanovanja);
- informacijske i
organizacijske nadgradnje raèunalno-komunikacijske infrastrukture i
- sveukupnog sustava
podr¹ke, koji povezuje i osigurava kvalitetan i pouzdan rad i uporabu
spomenutih dviju komponenti.
Razvijena informacijska
infrastruktura (ukoliko se uèinkovito i na ispravan naèin koristi) od
izuzetne je va¾nosti za funkcioniranje informacijskog dru¹tva, s obzirom da
nadopunjujuæi i multiplicirajuæi moguænosti i sposobnosti pojedinaca, ali i
dr¾avnih tijela i poslovnih subjekata, predstavlja najprirodnije okru¾enje za
stvaranje, pohranjivanje, preno¹enje, razmjenu, odjeljenje i primjenu znanja
- temeljne vrijednosti toga dru¹tva.
Va¾nost informacijske infrastrukture
u informacijskom dru¹tvu i potreba da se ta infrastruktura uèinkovito pro¹iri na
sve segmente dru¹tva, na svaku ustanovu, instituciju i do svakog pojedinca,
proizlaze i iz èinjenice da samo razvijena informacijska infrastruktura
omoguæava potrebne nove oblike komuniciranja i suradnje meðu ustanovama i
pojedincima. Samo takva infrastruktura osigurava uèinkovitu suradnju ili odnos
bez obzira na fizièku i/ili vremensku udaljenost dviju ili vi¹e strana.
Izgradnjom takve infrastrukture ne samo da se osigurava ostvarivanje
postavljenih dru¹tvenih ciljeva, nego se omoguæava i postizanje vi¹e razine
kvalitete ¾ivota pojedinaca.
Sustav obrazovanja
Va¾nost sustava obrazovanja u informacijskom dru¹tvu je dvojaka:
sustav treba osposobljavati pojedince da budu aktivni graditelji i odr¾avatelji
informacijskog dru¹tva, ali da istovremeno budu i aktivni i uèinkoviti korisnici
svih prednosti koje to dru¹tvo donosi.
Specifiènost sustava
obrazovanja je svakako u tome ¹to promjene tog sustava ne mogu biti niti
trenutaène niti brze, a isto tako stvarni uèinci svake promjene postaju vidljivi
i mjerljivi tek nakon du¾eg vremenskog razdoblja.
S obzirom da je
neupitno da informacijsko dru¹tvo tra¾i ljude s novim stavovima, s novom
strukturom znanja i umijeæa, tj. ljude novog obrazovanja, te s obzirom na
brzinu s kojom se dogaðaju promjene u samom informacijskom dru¹tvu, oèigledno da
sustav obrazovanja treba odmah poèeti odluèno prilagoðavati novim potrebama.
Proces prilagodbe i promjene obrazovnog sustava stvarnim potrebama dru¹tva i
pojedinaca treba postati stalnim procesom, i pri tome biti uèinkovit i
transparentan za sve.
Posebna va¾nost obrazovnog sustava proizlazi
svakako i iz èinjenice da obrazovanje mo¾e i treba postati jednom od
temeljnih grana hrvatskog gospodarstva. To znaèi da se dio proizvoda i
kapaciteta obrazovnog sustava i nadalje koristi za potpuno ostvarivanje ¹irokih
prava graðana na obrazovanje, ali se dio proizvoda i kapaciteta obrazovnog
sustava, posebno novi specijalizirani proizvodi, mogu i trebaju ponuditi na
nacionalnom i meðunarodnom tr¾i¹tu.
S takvom strategijom razvitka
obrazovnog sustava jasno je da pojedine komponente obrazovnog sustava od samih
poèetaka trebaju biti osmi¹ljavane i razvijane i kao meðunarodni proizvodi. Isto
tako infrastruktura, koja se izgraðuje u Hrvatskoj, posebno infrastruktura za
potrebe obrazovanja, a unutar nje posebno informacijska infrastruktura trebaju
biti planirani, projektirani i izvedeni tako da podr¾e i omoguæe razvoj
obrazovanja kao gospodarske grane.
Svekolika infrastruktura u Hrvatskoj,
od pravne to tehnolo¹ke, mora biti takva da implementacija obrazovnih
sadr¾aja i projekata, kako zbog javnih potreba hrvatskog dru¹tva, tako i
zbog komercijalne djelatnosti hrvatskih ili meðunarodnih poslovnih subjekata,
bude ¹to jednostavnija i atraktivnija za struènjake ali i za
poduzetnike.
Strate¹ki programi
U odabranim strate¹kim
podruèjima ¾elimo ukazati na konkretne programe koje je potrebno
ostvariti.
Informacijska
infrastruktura
Dr¾ava i razvoj
informacijske infrastrukture
Planiranje i izgradnja
informacijske infrastrukture zajednièki je posao svih subjekata u informacijskom
dru¹tvu. Ipak dr¾ava i tijela dr¾avne uprave imaju posebnu ulogu u
uspostavljanju pojedinih elemenata okru¾enja i same infrastrukture, a koji
trebaju pozitivno utjecati na brzinu i kvalitetu izgradnje i primjene
informacijske infrastrukture u svekolikom dru¹tvu.
Izgradnja i unapreðenje javne
telekomunikacijske i raèunalno-komunikacijske
infrastrukture
Javna
telekomunikacijska i raèunalno-komunikacijska infrastruktura su kljuè za ulazak
u informacijsko dru¹tvo. Ta infrastruktura mora biti kvalitetna, pouzdana i
financijski dostupna svim graðanima, jer predstavlja temelj izgradnje svih
ostalih segmenata dru¹tva.
Posebnu pa¾nju treba usmjeriti na izgradnju
Internet infrastrukture. Internet je postao univerzalni medij za komuniciranje,
poslovanje, obrazovanje i zabavu, te buduæa Internet infrastruktura treba
zadovoljiti nagli porast potreba za kapacitetima i razinom
usluge.
Izgradnju javne telekomunikacijske infrastrukture treba
liberalizirati te prepustiti poslovnim subjektima. Kod toga je va¾na tr¾i¹na
regulativa koja æe ojaèati i za¹titi konkurenciju. Dr¾avna æe se brinuti za
jednoliku izgradnju javne telekomunikacijske i raèunalno-komunikacijske
infrastrukture u svim regijama Hrvatske.
Uloga dr¾avne uprave treba biti u
postavljanju jasnih standarda, stvaranju pravnih okvira kroz zakonsku regulativu
te poticanju stvaranja kritiène mase korisnika. Javna administracija treba
promicati i koristiti u svojem svakodnevnom radu usluge javne telekomunikacijske
infrastrukture.
Kori¹tenje telekomunikacijskih i
raèunalno-komunikacijskih usluga, posebno Interneta, ne smije biti luksuz, nego
svakodnevni alat svakog graðana Hrvatske.
Deregulacija i liberalizacija zakonskih
ogranièenja
Tehnolo¹ki napredak i razvoj informacijskog dru¹tva znaèe da se
mora prekinuti s politikom koja pripada vremenu prije informacijske
revolucije.
Kljuèno
pitanje razvoja informacijske infrastrukture jest potreba za novim regulativnim
okvirima koji dopu¹taju slobodnu konkurenciju i ukidaju monopol u
podruèju telekomunikacija. Valjan zakonski okvir æe ojaèati i za¹titi
konkurenciju i osigurati predvidljivu tr¾i¹nu situaciju koja omoguæuje strate¹ko
planiranje i investiranje.
Evolucija u podruèju zakonske regulative treba
biti voðena sljedeæim naèelima:
- Zakonsku regulativu za
obavljanje telekomunikacijskih aktivnosti treba bitno pojednostaviti i uèiniti
manje restriktivnom. Koncesiju treba ukinuti u svim podruèjima gdje se ne
koriste ogranièeni resursi. Gdje god je to moguæe pojedinaène dozvole treba
zamijeniti opæim uvjetima za obavljanje djelatnosti.
- Zakonska regulativa treba
jasno razlikovati operatora komunikacijske infrastrukture od pru¾atelja
sadr¾aja i odvojeno regulirati ta dva podruèja, po moguænosti u odvojenim
dokumentima.
- Postojeæi
telekomunikacijski operatori trebaju dozvoliti svim operaterima pod
ravnopravnim uvjetima pristup postojeæoj telekomunikacijskoj infrastrukturi.
Telekomunikacijskim operatorima je zabranjeno subvencioniranje
telekomunikacijskih aktivnosti iz drugih podruèja u kojima imaju posebna ili
iskljuèiva prava.
- Cijena iznajmljenih veza
trebaju biti usklaðene s realnim tr¾i¹nim cijenama i to posebno u podruèju
meðunarodnih i meðugradskih veza.
- Raspodjela radijskih
frekvencija treba biti u skladu sa svjetskim standardima i potrebno je
dodijeliti frekvencijska podruèja za nove, multimedijalne usluge.
Standardizacija u podruèju
informacijskih tehnologija i primjena
Informacijske
tehnologije brzo prodiru u sva podruèja ljudske djelatnosti i sve segmente
dru¹tva. Potrebno je osigurati minimalne uvjete da se informacijska
infrastruktura u svim podruèjima i segmentima razvija uniformno, prije svega
kako bi se omoguæila razmjena podataka i sadr¾aja izmeðu razlièitih
informacijskih sustava.
Jasne konvencije i standardi omoguæit æe
povezivanje svih elemenata informacijske infrastrukture u jedinstveni sustav.
Proces standardizacije je ujedno i pretpostavka integracije svih postojeæih
medija u jedinstveni medij kroz koji graðani ostvaruju sve svoje potrebe, prava
i obaveze u informacijskom dru¹tvu.
Na razini raèunalno-komunikacijske
infrastrukture to znaèi osigurati toèke povezivanja izmeðu svih vrsta mre¾a
(pokretnih, nepokretnih, satelitskih, radiotelevizijskih i dr.), dok na razini
aplikacija i sadr¾aja to znaèi jasno definirati obrasce, naèine prikaza,
identifikacije i dr. koje æe graðani primjenjivati i koristiti u svim segmentima
informacijske infrastrukture.
Elektronièki identitet predstavlja
polazi¹te za svaku aktivnost u informacijskom dru¹tvu, zbog toga je potrebno
pa¾ljivo i detaljno planirati osnovne elemente identifikacije pojedinca i drugih
subjekata u dru¹tvu. Glavni cilj toga planiranja je ureðenost imenièkog i
adresnog prostora u informacijskom dru¹tvu.
Status i kolanje elektronièke graðe
U uvjetima informacijskog dru¹tva i
razvijene informacijske infrastrukture, dr¾ava treba zakonski propisati,
standardizirati i priznavati elektronièke oblike dokumenata, kako bi se
poslovanje i slu¾beni i poslovni odnosi meðu subjektima u dru¹tvu mogli u
potpunosti i uèinkovito odvijati nematerijalnom, elektronièkom razmjenom. Pri
tome treba osigurati sigurnost, pouzdanost i, ukoliko se to tra¾i, tajnost
kolanja elektronièkih dokumenata i druge graðe.
Isto tako potrebno je
osigurati da svi dokumenti i materijali koji predstavljaju trajne
vrijednosti od nacionalnog znaèaja, a koji su nastali u elektronièkom obliku,
budu adekvatno obraðeni i u elektronièkom obliku pohranjeni u javne
multimedijalne fondove i arhive.
Etika i za¹tita intelektualnog vlasni¹tva u uvjetima
informacijskog dru¹tva
Iako svi graðani informacijskog
dru¹tva imaju ravnopravan pristup znanjima i informacijama i slobodni su
objavljivati svoje vlastite sadr¾aje, u zajednici u kojoj znanje, inteligencija
i ideje imaju visoku vrijednost, postoje sadr¾aji na koje pojedinci ili pravni
subjekti pola¾u pravo vlasni¹tva.
Zbog toga je potrebno uvesti sustave
za¹tite intelektualnog vlasni¹tva, ali isto tako uvesti zakonsku regulativu koja
æe graðanima jamèiti ostvarivanje njihovih intelektualnih i autorskih prava.
Zakonski okviri za¹tite intelektualnog i autorskog vlasni¹tva trebaju biti
usklaðeni s meðunarodnim standardima i propisima jer globalizacija tr¾i¹ta
utjeèe na znatno veæe transakcije roba, sadr¾aja, usluga i novaca na
meðunarodnoj razini. Na taj se naèin smanjuju rizici od nerazrije¹enih
meðunarodnih sporova koji æe iæi na ¹tetu hrvatskih graðana.
Kroz
obrazovni sustav, ali i na druge naèine graðani trebaju stjecati i graditi
stavove o etièkim i moralnim naèelima postojanja, opstanka i pona¹anja u
informacijskom dru¹tvu.
Sigurnost i za¹tita podataka
Porast primjene i poveæanje
moguænosti informacijskih tehnologija poveæat i æe potrebu za za¹titom
privatnosti i osnovnih prava pojedinaca. Podaci koje tijela dr¾avne uprave
prikupljaju o pojedincu moraju mu biti dostupni. Dr¾avna informatièka
infrastruktura mora osigurati uèinkovito i sigurno upravljanje tim
podacima.
U za¹titi osobnih podataka i elektronièkoj trgovini posebnu æe
va¾nost imati enkripcija. Enkripcija æe osigurati dobivanje usluga samo onima
koji plaæaju. Ona æe pru¾iti i za¹titu od ne¾eljenog objavljivanja osobnih
podataka u javno podruèje.
Dr¾ava æe poticati i postaviti zakonski okvir
za digitalnu razmjenu podataka, digitalno potpisivanje dokumenata i kori¹tenje
enkripcije. Elektronièki identitet pojedinca i pravnih subjekata moæi æe se
utvrditi kroz sustav javnih kljuèeva (PKI).
Dr¾avna uprava treba
iskoristiti svoj autoritet za osiguravanje zakonske regulative i uporabu dodatne
enkripcije radi suzbijanja raèunalnog kriminala i za¹tite nacionalne
sigurnosti.
Integracija informacijske
infrastrukture u sve segmente dru¹tva
Informacijsko dru¹tvo kao cjelina funkcionira uspje¹no u onoj mjeri u
kojoj je informacijska infrastruktura uspje¹no integrirana u svaki od segmenata
toga dru¹tva. Svaki informatizirani segment na taj naèin postaje dijelom
nacionalne informacijske infrastrukture. Nacionalna informacijska infrastruktura
u okru¾enju informacijskog dru¹tva te¾i k povezivanju svih segmenata u
jedinstveni sustav, koji se nalazi u slu¾bi graðana i njihovih
interesa.
Informacijska infrastruktura u
dr¾avnoj upravi i javnom sektoru
Uèinkovita integracija
i primjena informacijske infrastrukture u sustavu dr¾avne uprave i javnim
slu¾bama jedan je od prvih obaveznih koraka u uspostavi informacijskog dru¹tva.
Dr¾ava u uvjetima informacijskog dru¹tva mora u svojem funkcioniranju
maksimalno po¹tivati naèela toga dru¹tva, mora biti primjer i poticatelj drugima
u promjenama i prihvaæanju novih pravila i modaliteta
funkcioniranja.
Planovi, djelovanje i rezultati djelovanja dr¾ave
trebaju biti dostupni graðanima kroz dr¾avnu informacijsku infrastrukturu.
Ona mora biti medij kroz koji graðani uèinkovito i lagano komuniciraju s
tijelima dr¾avne uprave i u takvom komuniciranju ostvaruju sve potrebe vezane uz
tijela dr¾avne uprave. Podaci koje ta tijela imaju o svakom pojedinom graðaninu
moraju biti njemu dostupni. Postupak a¾uriranja takoðer mora biti graðanima
omoguæen putem informacijske infrastrukture.
Dr¾avna informacijska
infrastruktura treba osigurati uèinkovito i sigurno upravljanje podacima, izmeðu
ostalog i to da se pojedini podatak, koji se koristi na vi¹e mjesta i u
razlièitim kontekstima unutar dr¾avne uprave, dostavlja i unosi samo
jednom.
Dr¾ava treba informacijsku infrastrukturu intenzivno i uèinkovito
koristiti i za obavje¹tavanje graðana i drugih subjekata, za promociju opæih i
nacionalnih vrijednosti, kao i za meðunarodnu promociju
Hrvatske.
Informacijska infrastruktura u
akademskoj zajednici
Uloga je akademske zajednice u svakom, pa tako i hrvatskom
dru¹tvu, stvaranje, usvajanje i uvoðenje novih tehnologija. To je razlog zbog
kojeg akademska zajednica prva mora imati na raspolaganju najbolju i
najnapredniju informacijsku tehnologiju i infrastrukturu.
Osnovni razlog za to je
èinjenica da se u akademskoj zajednici obrazuju i formiraju pojedinci,
koji æe svoja znanja, iskustva i navike, steèene unutar akademske zajednice,
primjenjivati i ¹iriti u svekolikom dru¹tvu, nakon ¹to izaðu iz te zajednice. U
tom smislu je va¾no akademskoj zajednici danas osigurati uvjete, koje ¾elimo
sutra ostvariti u èitavom dru¹tvu. Informacijska infrastruktura mora biti
jednostavno i uèinkovito dostupna svim èlanovima akademske zajednice, na svim
mjestima gdje ¾ive i rade.
Osim toga, informacijska infrastruktura,
koju gradi i koristi akademska zajednica treba biti eksperimentalni
poligon, na kojem æe se isprobavati i usporeðivati moguæa rje¹enja za druge
velike nacionalne sustave. Pri tome, jasno, treba biti oèuvana stabilnost i
pouzdanost funkcioniranja akademske infrastrukture, koja je temelj za obavljanje
znanstvene i obrazovne djelatnosti u akademskoj
zajednici.
Informacijska infrastruktura za
sustav obrazovanja
Nacionalni obrazovni sustav je sustav
od najveæe va¾nosti za napredak Hrvatske. Njegova va¾nost proizlazi iz èinjenice
da se kroz njega obrazuju i osposobljavaju svi graðani Hrvatske.
Informacijska
infrastruktura sustava obrazovanja je prije svega preduvjet za stjecanje
osnovne informatièke pismenosti svakog graðanina tijekom njegovog
¹kolovanja, ali i preduvjet da je njegovo cjelokupno ¹kolovanje kvalitetno,
moderno i usklaðeno sa stvarnim potrebama i uvjetima ¾ivota u informacijskom
dru¹tvu.
Upravo zbog
toga informacijska infrastruktura sustava obrazovanja treba biti hitno
osmi¹ljena i uspostavljena u svim svojim segmentima: od izgradnje
raèunalno-komunikacijske infrastrukture koja æe uèinkovito povezati i osigurati
pristup globalnim informacijskim resursima za sve ¹kole i sve uèenike, pa do
sustava permanentnog informatièkog obrazovanja nastavnika ili sustava potpore
uporabi informacijskih tehnologija u obrazovnom procesu u ¹kolama.
Osposobljavanje svih nastavnika i profesora za uèinkovitu uporabu
informacijske infrastrukture u obrazovnom procesu i prilagoðavanje nastavnih
programa novim uvjetima i potrebama informacijskog dru¹tva svakako je
najizazovniji dio ove izuzetno va¾ne aktivnosti.
Izuzetno je va¾no poticati nastajanje novih,
digitalnih ud¾benika, te stvaranje u elektronièkom obliku svih obrazovnih
sadr¾aja i materijala za kojima postoji potreba i izvan tradicionalnog
obrazovnog sustava.
Informacijska infrastruktura sustava
knji¾nica
Uloga knji¾nica u informacijskom dru¹tvu postaje jo¹ va¾nija, a
zadaci i poslovi knji¾nica kompleksniji i mnogobrojniji.
Nastavljajuæi svoju tisuæljetnu ulogu
u ureðivanju i èuvanju znanja i informacija, knji¾nice u uvjetima
informacijskog dru¹tva definitivno postaju jednom od okosnica toga dru¹tva,
koje se temelji upravo na znanju i informacijama. Stupanj organiziranosti toga
znanja i njegova dostupnost u mnogome æe zavisiti od uspje¹nosti djelovanja
knji¾nica i izgraðenosti i bogatstva njihove informacijske
infrastrukture.
Knji¾nice, kao javne ustanove, pro¹iriti æe
i dodatno razviti neke postojeæe usluge ali i uvesti nove. Pomoæ graðanima u
pronala¾enju i strukturiranju informacija i znanja, jedna je od usluga koje
postaju izuzetno va¾ne. Omoguæavanje pristupa globalnim informacijskim
resursima i globalnoj komunikacijskoj mre¾i za sve graðane, va¾na je nova uloga
javnih knji¾nica, kroz koju se praktièno ostvaruje ravnopravnost graðana u
uvjetima informacijskog dru¹tva.
Posebno je va¾no pro¹iriti dosada¹nju ulogu
knji¾nica u kori¹tenju informacija novim naglaskom na stvaranje i objavljivanje
informacija.
Informacijska infrastruktura u
sustavu zdravstva
Zdravlje pojedinca osnovna je
pretpostavka zdravlja dru¹tva u cjelini. Zdrav i zadovoljan graðanin na najbolji
æe naèin sudjelovati u stvaranju kvalitetnog i uèinkovitog gospodarstva i
dru¹tvenog ¾ivota opæenito, a time i blagostanja u cijeloj zajednici.
Prosvijeæenost i
informiranost graðana o zdravstvenoj samoza¹titi i preventivi mo¾e uvelike
racionalizirati tro¹kove zdravstvenog sustava, stoga je potrebno poticati
stvaranje informacijskih sustava s medicinskim sadr¾ajima, te sadr¾ajima o
zdravoj prehrani i zdravom naèinu ¾ivota koji æe biti dostupni svim
graðanima.
Pored ostalih promjena koje je nu¾no u ovom podruèju provesti,
informatizacija sustava zdravstva u cjelini osigurat æe kvalitativan skok u
pru¾anju zdravstvenih usluga, a pritom æe se smanjiti i tro¹kovi administriranja
i odr¾avanja tog sustava. On line baze podataka s podacima o bolesnicima i
pripadajuæim povijestima bolesti, moguænost konzultacija na daljinu i izmjene
medicinski va¾nih snimaka i podataka s vrhunskim medicinskim struènjacima te
telemedicinski sustavi omoguæit æe mobilnost i bolesnika i lijeènika, te
osigurati odgovarajuæu zdravstvenu njegu svim hrvatskim graðanima iz bilo kojeg
mjesta u zemlji ili u svijetu. Pri tome æe biti za¹tiæena privatnost pacijenata
i osigurana tajnost njihovih podataka.
Znanstveni i struèni radovi
utemeljeni na podacima iz Nacionalne arhive medicinskih podataka omoguæit æe
uvid u opæe trendove stanja u zdravstvu i trenutaèan pregled nad tro¹kovima, te
æe na taj naèin predstavljati va¾ne elemente u daljnjem makroplaniranju razvoja
cjelokupnog zdravstvenog sustava.
Graðani æe, pak, na vrlo jednostavan
naèin, bez suvi¹ne administracije, ostvarivati svoja prava na kvalitetne
zdravstvene usluge i savjete u stanicama primarne zdravstvene za¹tite, u
specijalistièkim ordinacijama, u bolnicama ili u svojim domovima.
Informacijska infrastruktura za
elektronièko poslovanje i poslovne sustave
Ako Internet danas
shvatimo kao novi medij, koji za razliku od dosada¹njih medija osigurava i veæu
interaktivnost u odnosu na postojeæe medije, tada se nu¾no nameæe èinjenica da
æe poslovni subjekti ne samo u Hrvatskoj veæ i u cijelom svijetu te¾iti
maksimalnom iskori¹tavanju prednosti koje taj medij donosi. Informacijske
tehnologije omoguæavaju tvrtkama da br¾e i jednostavnije plasiraju svoje
proizvode velikom broju kupaca i to na njima najbli¾a mjesta - u njihove domove,
ali i da prilagode svoju ponudu upravo ¾eljama svojih klijenata.
Kao i u
stvarnom svijetu tako se i u elektronièkom poslovanju kljuè uspjeha sastoji u
tome da tvrtka bolje predstavi svoje proizvode i usluge, kao i u brzini kojom æe
doæi do kupca. Tvrtke koje prije zakoraèe u taj svijet elektronièkog poslovanja
i prodaje imat vi¹e ¹anse za pre¾ivljavanjem i za uspjehom. Meðutim, ulazak u
taj svijet pretpostavlja odreðenu zakonsku regulativu i informacijsku
infrastrukturu koju treba osigurati na dr¾avnoj razini.
Vlade zemalja
Europske Unije i Sjeverne Amerike veæ su dale svoju potporu razvoju
elektronièkog poslovanja i trgovine, a razvoj æe hrvatskog gospodarstva na
meðunarodnom tr¾i¹tu ovisiti o tome koliko æe se brzo prilagoðavati i pratiti
veæ zapoèete promjene.
Elektronièko gospodarstvo poveæava uèinkovitost
kojom tvrtke posluju i time izravno utjeèe na njihovu konkurentnost na domaæem i
meðunarodnom tr¾i¹tu. Relativno niska ulazna ulaganja u svijet elektronièke
trgovine, omoguæit æe osnivanje novih malih privatnih tvrtki, koje æe utjecati
na razvoj poduzetnièkog duha i inicijative u zajednici. Razvoj i ¹irenje
elektronièkog poslovanja i gospodarstva osigurat æe i nova radna mjesta za ljude
koji æe raditi na razvoju i odr¾avanju sustava i na taj æe naèin utjecati na
nisku razinu nezaposlenosti u dru¹tvu.
Informacijska infrastruktura u
domovima graðana
Svim hrvatskim graðanima treba omoguæiti da imaju
pristup informacijskim sustavima u vlastitim domovima. Prilikom projektiranja
novih naselja potrebno je pored standardnih komunalnih prikljuèaka planirati i
uvoðenje raèunalno-komunikacijske infrastrukture, a potrebno je postupno
instalacije provoditi i u starijim naseljima.
Od kuæe je moguæe raditi
na daljinu, uèiti na daljinu, dobivati diplome s udaljenih sveuèili¹ta, kupovati
na daljinu, plaæati raèune, administrirati svoje bankovne raèune, ostvarivati
svoja prava zdravstvene za¹tite, savjetovati se s pravnikom, komunicirati s
ljudima iz cijelog svijeta itd. Obiteljski domovi postaju tako sredi¹ta
aktivnosti u informacijskom dru¹tvu. Zbog takve prenamjene, potrebne su promjene
i u projektiranju stambenih prostora, te oni postaju veæi i humaniji jer ljudi
provode vi¹e vremena kod kuæe nego na �poslu�. Smanjuje se uloga poslovnih
prostora, ali zato raste broj javnih kulturnih i sportskih objekata i objekata
za dru¾enje i zabavu gdje pojedinci mogu zadovoljiti svoje potrebe za
socijalizacijom. Lokacije tih novih domova nemaju vi¹e onu va¾nost kao kod
centraliziranih sustava; mogu biti u bilo kojoj regiji u zemlji.
Takvu je
vrstu komfora potrebno osigurati graðanima i kada nisu u svojim domovima, nego
se npr. nalaze na putu, u hotelu ili se nalaze na javnim mjestima. Na taj æe se
naèin ostvariti sve pretpostavke prelaska cijele zajednice u informacijsko
dru¹tvo.
Sustav
obrazovanja
Obrazovanje kao stalan
proces (permanentno obrazovanje tijekom ¾ivota)
Jedna od najznaèajnijih promjena,
koju sa sobom donosi informacijsko dru¹tvo, je stalna potreba pojedinaca za
stjecanjem novih znanja i obnavljanjem starih znanja, koja u uvjetima brzog
razvoja tehnologija isto tako brzo zastarijevaju. Isto tako stalna je potreba
upoznavanja novih metoda, tehnika i alata stvaranja, pohranjivanja i uporabe
informacija i znanja. Zadovoljavanje tih potreba od egzistencijalnog je znaèaja
za svakog pojedinca, temeljan je preduvjet punopravnog i uèinkovitog
sudjelovanja u informacijskom dru¹tvu.
Upravo zbog toga, obrazovni
sustav mora biti koncipiran tako da svakog pojedinca osposobi i omoguæi mu
permanentno obrazovanje u svim njemu potrebnim segmentima znanja i to od
ranog djetinjstva do duboke starosti. Preobrazba sada¹njeg hrvatskog obrazovnog
sustava u takav moderan sustav permanentnog obrazovanja samo je prvi korak koji
treba odmah zapoèeti. Nadzor i briga o tome u kojoj mjeri obrazovni sustav i
stvarno stanje u njemu zadovoljavaju potrebe graðana za stalnim obrazovanjem,
mora postati trajnim prioritetom nadle¾nih tijela dr¾avne uprave, ali i samih
graðana koji moraju dobiti na raspolaganje instrumente jednostavnog i brzog
praæenja i utjecanja na sustav.
Raznolikost oblika i naèina obrazovanja
Jedan od va¾nih preduvjeta za
sustav permanentnog obrazovanja je prisutnost razlièitih oblika obrazovanja i
razlièitih naèina kako pojedinci obrazovanje mogu konzumirati.
Neosporno
je da je ¹kole i visoko¹kolske ustanove, dakle tradicionalni sustav ¹kola,
ostaje okosnica obrazovnog sustava. I nadalje je njegova uloga dati
temeljna znanja, potrebna svakom pojedincu. Tradicionalni popis temeljnih znanja
u uvjetima informacijskog dru¹tva pro¹iren je informatièkom pismeno¹æu, ali i
dobrim poznavanjem stranih jezika, komunikacijskih vje¹tina, naèela timskog i
projektnog rada.
Nova, dodatna uloga sustava ¹kola sastoji se u tome da
trebaju osposobiti pojedince za sudjelovanje u sustavu permanentnog obrazovanja
u koji oni ulaze po zavr¹etku tradicionalnog ¹kolovanja. Osim toga, ¹kole
trebaju poticati i razvijati stalnu potrebu pojedinaca za uèenjem, nauèiti ih
kako uèiti, kako i koje tehnike uèenja, razmjene znanja, timskog i projektnog
rada pri tome koristiti. Naroèito je va¾no omoguæiti i poticati
samouèenje.
Ove dodatne zadaæe sustava ¹kola donekle mijenjaju
i ulogu uèitelja i profesora, koji trebaju postati partneri i
poticatelji meðusobnog komuniciranja uèenika i studenata u zajednièkom
interaktivnom procesu uèenja, trebaju postati savjetnici i vodièi kroz proces
obrazovanja.
U sustavu permanentnog obrazovanja, koji treba uspostaviti u
Hrvatskoj, va¾no mjesto zauzimaju teèajevi, seminari, radionice, treninzi,
specijalizirana predavanja, ali i obrazovni materijali, baze znanja i sustavi
samouèenja i samotestiranja koji trebaju postati punopravnim elementima
takovog obrazovnog sustava. Iako æe najveæi dio ovih proizvoda i aktivnosti
nastati na tr¾i¹nim osnovama, njih je potrebno i na dr¾avnoj razini sustavno
planirati, osmi¹ljavati i ostvarivati za sve kategorije graðana i za sve
uzraste.
Uvoðenjem informacijske tehnologije u obrazovni proces
moguænosti uèitelja i profesora vi¹estruko se poveæavaju, ukoliko je koncepcija
nastave i obrazovanja dobro prilagoðena novim uvjetima. Samouèenje iz
razlièitih izvora (od klasiènih tiskanih materijala do elektronièkih obrazovnih
materijala dostupnih putem raèunalno-komunikacijske mre¾e), moguænost
samotestiranja i samoprovjeravanja, kao i stalna moguænost komuniciranja (npr.
putem mre¾e s nastavnicima ali i s drugim uèenicima ili pojedincima),
oslobaðaju, unutar vremena predviðenog za klasiènu nastavu, vrijeme za
najkvalitetnije dijelove uèenja, npr. za diskusije i analize konkretnih
situacija i sluèajeva s nastavnikom, preispitivanja vlastitih iskustava i
sl.
Obrazovanje kao
pravo i obaveza svih
Permanentno obrazovanje treba postati ostvarivim pravom i
¾eljenom obavezom svih subjekata u informacijskom dru¹tvu. Dr¾ava treba
skrbiti za obrazovni sustav, te omoguæiti obrazovanje svakom pojedinom
graðaninu. Treba omoguæiti i sudjelovanje graðana treæe ¾ivotne dobi u
obrazovnom procesu, a posebnu pa¾nju dr¾avna tijela trebaju posvetiti
obrazovanju i prekvalifikaciji nezaposlenih. Izuzetno je va¾no da poslodavci
planiraju, osiguravaju i omoguæavaju stalno obrazovanje svojih zaposlenika.
Time se poveæava moguænost njihovog zapo¹ljavanja, èime se bitno umanjuje
problem tehnolo¹kih vi¹kova i nezaposlenost opæenito.
Potrebno je posebno
naglasiti da je uvoðenje informacijskih tehnologija u obrazovni proces u
neposrednoj vezi s ostvarivanjem sveopæeg prava na kvalitetno permanentno
obrazovanje. Od izuzetne je va¾nosti upravo zbog toga ¹to kvalitetno
obrazovanje i kvalitetni obrazovni sadr¾aji postaju, u pojedinim svojim va¾nim
dijelovima, dostupni neprekidno (24 sata dnevno 365 dana u godini) s bilo kojeg
mjesta (radnog mjesta, od kuæe, iz knji¾nice ili druge javne ustanove) i bilo
koje geografske lokacije (grada, sela, otoka, druge dr¾ave). Time pravo na
kvalitetno obrazovanje postaje uistinu ostvarivo, a s obzirom na moguænost
izbora naèina, vremena i mjesta, obveza njegovog konzumiranja postaje
jednostavnija i lak¹e uklopiva u ¾ivot pojedinaca.
Kvaliteti obrazovanja,
na koje graðani imaju pravo, sigurno æe doprinijeti stvaranje i razvoj
tr¾i¹ta obrazovnih usluga. Osim ¹to je to tr¾i¹te jedno od potencijalno
najznaèajnijih u financijskom smislu, njegov razvitak æe sigurno otvoriti brojna
radna mjesta, kako visokostruènih, tako i mnogobrojna radna mjesta u
podsustavima podr¹ke procesima obrazovanja.
Multidisciplinarnost znanja i
obrazovanja
Jedna od, u novije vrijeme sve vi¹e nagla¹enih, osobina znanja, odnosno
pojedinih njegovih èestica, je multidisciplinarnost. Bilo koja nova spoznaja ili
upoznavanje s postojeæom, danas praktièno nisu moguæi bez sagledavanja te
spoznaje iz vi¹e razlièitih podruèja znanja.
Navedena èinjenica samo je
jedan od razloga zbog kojih i u procese obrazovanja treba uvesti
multidisciplinarnost kao jedno od naèela izlaganja i prezentiranja znanja.
Stavljanje svake èinjenice, informacije ili spoznaje u multidisciplinarni
kontekst va¾an je preduvjet kasnije primjenjivosti i unapreðenja steèenih
znanja.
Nagla¹ena multidisciplinarnost znanja neminovno dovodi do
promjene obrazovnih programa u kojima ta multidisciplinarnost ne samo
mora biti prisutna, nego postaje jednim od izvora kvalitete tih programa.
Uporaba informacijskih tehnologija u znanstvenom i struènom radu,
ali i u obrazovanju, znaèajno olak¹ava i otvara nove moguænosti za meðusobno
povezivanje èinjenica, informacija i spoznaja. Time se omoguæuje
uspostavljanje multidisciplinarne mre¾e znanja, dostupne putem informacijske
infrastrukture.
Informatièka pismenost
Nedvojbeno je da je danas
poznavanje i sposobnost praktiène uporabe osnovnih alata i sustava iz podruèja
informacijskih tehnologija, tj. informatièka pismenost postala dijelom opæe
pismenosti svakog pojedinca. To znaèi da bez poznavanja osnovnih naèela i bez
sposobnosti da koristi informacijsku tehnologiju pojedinac nije osposobljen za
aktivno i punopravno sudjelovanje u procesima unutar svoje zajednice, odnosno
unutar dru¹tva. U 21. stoljeæu nije moguæe tvrditi da je netko zavr¹io odreðen
stupanj obrazovanja, bez obzira radi li se o osnovno¹kolskom obrazovanju ili
sveuèili¹nom studiju, ukoliko nije stekao praktièna umijeæa i iskustva uporabe
informacijskih tehnologija, i to na razini adekvatnoj stupnju
obrazovanja.
Upravo zbog toga hrvatski obrazovni sustav treba, kroz
jedan od prvih projekata, osposobiti da graðanima daje potrebne elemente
informatièke pismenosti. Svaka generacija uèenika ili studenata koja zavr¹i
svoje obrazovanje bez nu¾nog informatièkog opismenjivanja predstavlja ozbiljan
dugoroèni problem za napredak i razvoj Hrvatske.
S obzirom na brzi razvoj
informacijskih tehnologija, sadr¾aj pojma informatièke pismenosti podlo¾an je
isto takvim brzim promjenama. U tom smislu obrazovni sustav, tj. sustav
permanentnog obrazovanja treba graðanima osigurati i moguænost stalnog
obnavljanja steèenih osnovnih znanja iz podruèja informacijskih
tehnologija.
Osim opæe informatièke pismenosti velikom broju graðana biti
æe potrebna dodatna znanja i vje¹tine, vezana uz uporabu specifiènih
informacijskih tehnologija, najèe¹æe na njihovim radnim mjestima. Obvezu takvog
specifiènog obrazovanja trebaju snositi isporuèitelji opreme i
aplikacija.
Kori¹tenje informacijskih tehnologija u uèenju svih podruèja i
disciplina
Informatièko opismenjivanje nije jedini razlog i naèin uporabe
informacijske infrastrukture u obrazovnom procesu. Stvarnu korist i stvarni
napredak obrazovni sustav ostvaruje ¹irokom primjenom informacijskih tehnologija
u svim podruèjima i segmentima obrazovanja.
Primjena informacijskih
tehnologija obrazovnom procesu daje nove kvalitete i otvara nove moguænosti.
Meðu tim novim kvalitetama i moguænostima nalaze se i:
- moguænost lak¹eg
mijenjanja i objavljivanja obrazovnih materijala,
- pro¹irenje i
aktualiziranje sadr¾aja obrazovnih materijala (npr. ukljuèivanjem
informacijskih izvora dostupnih putem globalne mre¾e),
- uvoðenje moguænosti
uèenja na daljinu ili uèenja putem mre¾e (npr. weba), ¹to opet obrazovni
proces èini fleksibilnijim, prilagoðenijim potrebama polaznika,
interaktivnijim.
Informacijske tehnologije omoguæavaju jednostavno povezivanje i paralelno
prezentiranje sadr¾aja iz vi¹e informacijskih izvora, ¹to ne samo da omoguæava
formalnu multidisciplinarnost izlaganja pojedinih podruèja znanja, nego ta
izlaganja èini aktualnijim, raznolikijim, sadr¾ajnijim i samim time
jednostavnijim i interesantnijim za usvajanje.
Zbog svega navedenog pred obrazovnim
sustavom stoji zadaæa ¹to ¹ire i sveopæe primjene informacijskih tehnologija,
kako bi obrazovanje bilo jo¹ kvalitetnije, aktualnije i
potpunije.
Informacijske tehnologije i
djeca
Va¾no je osigurati ¹to raniji kontakt pojedinaca s
informacijskim tehnologijama, kako bi njihova uporaba postala prirodnim
dijelom ¾ivota i rada, te kako bi se ¹to prije poèele koristiti prednosti koje
uporaba informacijskih tehnologija donosi.
Pri tome treba posvetiti
posebnu pa¾nju tome da ti prvi kontakti budu primjereni uzrastu,
da se dogaðaju prema preporukama pedagoga i u suradnji, uz sudjelovanje i nadzor
roditelja. Izuzetno je va¾no da prvi koraci u uporabi informacijskih tehnologija
budu popraæeni pravim porukama i primjerima korisne i uèinkovite uporabe
tehnologije.
Kao i kod uporabe drugih moænih alata, od samih poèetaka
mladim korisnicima informacijskih tehnologija trebaju biti jasno sugerirana i
obrazlo¾ena uzajamno prihvatljiva etièka naèela i ideje o tome da se alati i
snaga koja proizlazi iz njihove uporabe trebaju koristiti za napredak i
stvaranje novih vrijednosti, a nikako ne za destrukciju ili nano¹enje ¹tete
drugima. Naglasak treba biti na osobnoj odgovornosti za informiranje i sebe
samog i drugih, kao i na osobnoj odgovornosti za uporabu tehnologije i
zajednièkih informacijskih resursa.
Hrvatski obrazovni sustav kao meðunarodni
proizvod
Veliki broj kvalitetnih radnih mjesta u sustavu obrazovanja i u
sustavima podr¹ke, velika anga¾irana proraèunska sredstva ali i znaèajan
poslovni kapital i investicije poslovnih subjekata u obrazovanje dati æe
obrazovanju status znaèajne, jedne od vodeæih gospodarskih grana. Pri
tome se radi o gospodarskoj grani koja je u potpunosti okrenuta prema dobrobiti
dru¹tva i pojedinaca, praktièki bez ikakvih negativnog utjecaja na dru¹tvo ili
prirodni okoli¹.
Sve su to razlozi zbog kojih dr¾ava treba posebno
pa¾ljivo planirati i osiguravati okru¾enje i potrebnu infrastrukturu za
obrazovanje, otvarajuæi moguænosti za potreban rast i ¹irenje te po¾eljne
gospodarske djelatnosti.
Obrazovanje u Hrvatskoj ili organizacija
obrazovanja (npr. kroz uspostavu namjenskih obrazovnih centara) mogu i trebaju
biti proizvodi, koji su osmi¹ljeni i kvalitetno uspostavljeni s ciljem
ukljuèivanja u meðunarodno tr¾i¹te. Kvalitetni obrazovni sustav i prateæa
infrastruktura i podr¹ka, u kombinaciji s drugim komparativnim prednostima
Hrvatske, nedvojbeno æe obrazovanju u Hrvatskoj osigurati meðunarodnu
prepoznatljivost i visoku tr¾i¹nu vrijednost.
Nove informacijske
tehnologije omoguæavaju izradu potpuno zaokru¾enih i vrlo kvalitetnih, ali
visokospecijaliziranih obrazovnih materijala. Autor takvih materijala mo¾e biti
svaki graðanin. Veliki broj takvih materijala æe biti na teme ili iz podruèja
koja se ne obraðuju u klasiènom obrazovnom sustavu. Ti materijali svejedno
predstavljaju veliki gospodarski, pa i izvozni potencijal. Upravo zbog
navedenog, obrazovni sustav treba omoguæiti jasnu kategorizaciju obrazovnih
proizvoda i njihovo nesmetano nastajanje i ¹irenje.
Plan daljnjih
aktivnosti
CARNet æe nastaviti rad na izradi Strategije izgradnje
informacijskog dru¹tva u Hrvatskoj, jer takvu strategiju prepoznaje kao
neposredno okru¾enje u kojem treba ostvarivati i svoju vlastitu strategiju i
konkretne programe i projekte iz svoje djelatnosti.
Nastavak izrade
Strategije izgradnje informacijskog dru¹tva u Hrvatskoj znaèi razradu
prepoznatih strate¹kih programa na konkretne projekte i aktivnosti, od kojih
neki veæ jesu ili æe biti ukljuèeni u planove rada CARNeta u narednom razdoblju.
Va¾nim korakom u izradi strategije, ali i u njezinoj operacionalizaciji treba
biti jasno odreðivanje prioriteta, kako bi se dinamika ostvarivanja strate¹kih
programa, odnosno projekata i aktivnosti mogla usklaðivati s realno raspolo¾ivim
resursima.
Javnim objavljivanjem ovoga dokumenta, CARNet poziva sve
zainteresirane, a posebno ustanove i pojedince iz akademske zajednice, da svojim
prijedlozima i komentarima, utemeljenim na dosada¹njem dugogodi¹njem iskustvu
uporabe informacijske infrastrukture, doprinesu daljem radu na strategiji i
njezinoj operacionalizaciji.
Autorski
tim
Na izradi ovih Elemenata Strategije izgradnje informacijskog
dru¹tva u Hrvatskoj, kao priloga za Strategiju razvitka Republike Hrvatske
"Hrvatska u 21. stoljeæu" radio je tim CARNetovih struènjaka u sastavu:
- Nevenko Bartolinèiæ,
dipl.ing.
- mr.sc. Zoran Bekiæ
- Jasenka Goj¹iæ,
dipl.ing.
- Karolina Horvatinèiæ,
dipl.ing.
- mr.sc. Predrag
Pale
- Anamarija Soriæ,
dipl.pol.
- Vesna Vrga,
dipl.ing.
- Anðelko ®igman, dipl.ing.
Èlanovi tima
nositelji su iskustava i znanja, koji su prikupljeni u CARNetu, tijekom osam
godina primjene informacijskih tehnologija u svim podruèjima ljudskog djelovanja
u cjelokupnom dru¹tvenom i zemljopisnom podruèju Republike Hrvatske. Osim
iskustava rada u realnosti na¹e sredine, va¾na su i meðunarodna iskustva,
steèena kroz sudjelovanje CARNeta na meðunarodnim projektima.
Copyright
by CARNet,2000