O projektu
U svijetu u kojem obrazovanje mora odgovoriti na sve kompleksnije izazove – od sve većeg broja učenika s teškoćama do integracije djece iz migrantskih zajednica – inkluzija i digitalna transformacija nisu odvojeni pojmovi. U CARNET-u se spajaju kroz iskustveno učenje – upravo onako kako je predviđeno Erasmus+ projektom „Razvoj kompetencija za digitalnu transformaciju inkluzivnog obrazovanja“.
Zašto ovaj projekt?
CARNET kao nacionalno središte za digitalnu podršku obrazovanju već dugo djeluje i u području inkluzije (npr. projekti e-Škole, ATTEND i BrAIn):
- razvijeni su sadržaji koji omogućuju univerzalni pristup u projektu e-Škole
- opremljeni su centri za odgoj i obrazovanje asistivnom tehnologijom
- pružena je podrška i edukacija kroz projekt ATTEND
- kroz projekt BrAIn razvijaju se asistivni sustavi, podržavaju škole u izradi pristupačnih mrežnih stranica, educiraju se nastavnici i surađuje se s europskim partnerima.
Kako bi se dodatno usavršili za konkretnu podršku razvoju digitalno inkluzivnog obrazovanja, što u CARNET-u to znači – učenje kroz iskustvo, razmjenu dobre prakse i ulaganje u ljude, CARNET je prijavio Erasmus+ projekt „Razvoj kompetencija za digitalnu transformaciju inkluzivnog obrazovanja“.
CARNET-ovi su djelatnici sudjelovali u nizu edukacija širom Europe kako bi osnažili svoje profesionalne kompetencije u području asistivne tehnologije, univerzalnog dizajna učenja, coachinga i upravljanja EU projektima.
Održani tečajevi
Kroz aktivne i kreativne vježbe neverbalne komunikacije, radionice za razvijanje tolerancije i empatije te konkretna iskustva u organizaciji za socijalnu uključenost, polaznici su proširili skup alata nastavnih tehnika, ojačali sposobnost prepoznavanja i prilagodbe potrebama različitih učenika te stekli znanja iz područja marginalizacije, jednakosti i učenja na drugom jeziku.
Tečaj je dodatno osnažio vještine u poticanju kritičkog mišljenja, motivacije i zajedničkog učenja uz korištenje lako dostupnih i vrlo jeftinih materijala.
Posebno je istaknut koncept „četiri zida“ – učenik, obitelj, zajednica i učitelj – te uloga kreativnosti u stvaranju pristupačnog i poticajnog obrazovnog okruženja za sve učenike. Govorilo se i o važnosti malih promjena koje mogu imati velik utjecaj na dobrobit učenika, te o izgradnji povjerenja s obiteljima i pomoćnim osobljem.
Sudionici su sudjelovali u prezentacijama, grupnim radovima, diskusijama i razmjeni dobrih praksi. Organiziran je i posjet islandskoj školi, koji je pružio vrijedan uvid u drugačiji obrazovni sustav. Tijekom posebnog društvenog događanja svi sudionici mobilnosti su predstavljali svoje zemlje, što je dodatno pridonijelo povezivanju i razmjeni iskustava.
Program je uključivao teme poput emocionalne inteligencije, vodstva i timskog rada, davanja konstruktivne povratne informacije, upravljanja konfliktnim situacijama te izgradnje pozitivne timske atmosfere. Praktične aktivnosti i zajednička promišljanja omogućile su nam razvoj profesionalne samosvijesti te primjenu coaching alata za postavljanje ciljeva i poticanje razmišljanja usmjerenog pozitivnim i inovativnim rješenjima. Velika vrijednost ove edukacije bila je i razmjena iskustava s kolegama iz drugih europskih zemalja, što nam je proširilo profesionalne vidike i unaprijedilo komunikaciju na engleskom jeziku.
Upoznale smo prakse drugih zemalja članica EU i stekle vrijedna poznanstva. Stečena znanja već primjenjujemo u svakodnevnom radu, a Erasmus iskustvo dodatno nas je osnažilo i motiviralo za buduće izazove te ga rado preporučamo ostalim kolegama.
Osmisliti učinkovite mogućnosti učenja koje odgovaraju širokom spektru sposobnosti, interesa i stilova učenja može biti vrlo zahtjevan zadatak. Univerzalni dizajn za učenje (UDL) je okvir čiji je cilj osigurati da svi koji uče – neovisno o svojim sposobnostima i potrebama – imaju jednak pristup obrazovanju. U planiranju nastave diferencijacija se koristi kao strategija koja uvažava individualni profil svakog učenika te omogućuje prilagodbu nastavnih aktivnosti u skladu s njegovim potrebama.
Tečaj je bio namijenjen edukatorima koji žele unaprijediti svoje razumijevanje UDL pristupa i strategija diferencirane nastave, s ciljem stvaranja pristupačnog, inkluzivnog i poticajnog obrazovnog okruženja. Poseban je naglasak stavljen na osiguravanje jednakih obrazovnih mogućnosti za sve učenike, uključujući one s posebnim potrebama, migrante i druge skupine koje se mogu suočavati s izazovima u obrazovanju. Tečaj je bio koristan i inspirativan, te je značajno pridonio ostvarivanju ciljeva projekta u kontekstu razvoja inkluzivnijeg i pravednijeg obrazovnog sustava.
Voditeljica tečaja poticala je aktivno sudjelovanje polaznika kroz raznolike aktivnosti, čime je dodatno obogatila proces učenja. Primjenom načela i metoda univerzalnog dizajna za učenje, omogućila je polaznicima da neposredno iskuse učinkovitost tog pristupa. Dodatnu vrijednost tečaju dali su nastavnici iz različitih europskih zemalja, koji su kroz svoje aktivno sudjelovanje unijeli dragocjene uvide iz vlastitih obrazovnih sustava.
Ključni ishodi uključivali su izradu tehničkih i financijskih izvještaja za Europsku komisiju (EK), razumijevanje obveza vezanih uz vidljivost, komunikaciju i diseminaciju rezultata projekta, te ispunjavanje zahtjeva tijekom EK revizija. Posebna pažnja posvećena je važnosti praćenja i evaluacije projekta, rizicima i postavljanju pokazatelja uspješnosti.
Aktivnosti su obuhvaćale praktične zadatke poput izrade izvještaja, validacije dokumentacije i upoznavanja s procedurama plaćanja. Razrađene su razine EK revizija, procesi monitoringa te uloge interne i eksterne evaluacije. Tečaj je pružio strategije za uspostavu učinkovitih sustava evaluacije i administracije, kao i financijskog upravljanja. Studije slučaja dodatno su učvrstile stečena znanja, osiguravajući primjenu najboljih praksi u vođenju projekata. Tečaj je zaključen refleksijom o praktičnoj primjeni i kontinuiranim obvezama koordinatora EU projekata.
Rezultati koji ostaju
Kroz ovaj projekt CARNET je osnažio svoje zaposlenice i zaposlenike u šest specijaliziranih područja ključnih za digitalnu i inkluzivnu transformaciju obrazovanja. Konkretniji učinci odnose se na:
Pristupačnost školskih web stranica
Povećan broj školskih web stranica koje sadrže uključene module pristupačnosti za osobe s posebnim potrebama. Trenutno je 920 škola u Republici Hrvatskoj na novom sustavu i svaka od njih ima prilagođeni sadržaj.
- Primjenom znanja stečenog na mobilnostima, zaposlenici CARNET-a implementirali su pristupne alate i u sklopu WordPress sustava za škole.
- Nadogradnje omogućuju bolje korisničko iskustvo za učenike i roditelje s invaliditetom.
Regionalne i online edukacije o primjerima dobre prakse
Održane edukacije u CARNET-ovim čvorištima online:
- Teme: inkluzivno obrazovanje, asistivne tehnologije, integracija učenika migrantskog podrijetla
- Cilj: Prijenos konkretnih znanja i metoda iz Erasmus edukacija u svakodnevni rad.
Integracija u razvoj ljudskih potencijala
Aktivnosti i kompetencije stečene kroz mobilnosti ugrađene su u plan razvoja ljudskih potencijala za 2024. godinu.
- Fokus: sistematizacija novih znanja i njihova planska replikacija u buduće edukacije djelatnika vezano za upravljanje rizicima, samoprocjene i razvoj kompetencija
Preporuke za korisnike
Izrađene i diseminirane preporuke za centre za odgoj i obrazovanje i druge korisnike u području inkluzivnog obrazovanja.
- Sadržaji obuhvaćaju korištenje asistivne tehnologije, primjenu univerzalnog dizajna i strategije za uključivanje učenika s raznolikim potrebama.
- Preporuke su predstavljene na završnoj konferenciji ATTEND projekta
Edukacije za korisničku podršku
Održane radionice za agente korisničke podrške s fokusom na emocionalnu inteligenciju.
- Cilj: Unaprijediti komunikacijske vještine u radu s korisnicima, osobito u zahtjevnim situacijama.
- Metodologija: alati coachinga i praktični slučajevi iz obrazovnog sustava.
Interna radionica o univerzalnom dizajnu
Održana radionica za CARNET timove na temu univerzalnog dizajna za učenje (UDL).
- Sadržaj: konceptualna osnova, načela, alati i primjeri primjene u digitalnim sustavima
- Ishod: podloga za implementaciju u sustave poput Loomena.
Plan edukacija za korisnike Loomena
Izrađen plan novih edukacija za korisnike Loomena s temom univerzalnog dizajna.
- Edukacije će pokrivati dizajn pristupačnih digitalnih sadržaja, diferenciranu nastavu i uključivanje svih profila učenika.
- Plan uključuje oblikovanje tečajeva, korisničkih vodiča i webinara.
Interne radionice za projektno planiranje
Održane tri radionice za jačanje projektnih kapaciteta unutar CARNET-a.
- Teme: EU metodologije, planiranje, rizici
- Sudionici: zaposlenici uključeni u pisanje i provedbu projekata, s posebnim naglaskom na CARNET HUB i prijavu Erasmus akreditacije
Perspektiva
Ovaj projekt ne završava mobilnostima – on živi dalje kroz ljude. Sudionici/e su prenijeli naučeno u svoje timove, projekte i podršku školama. Erasmus+ nije samo mobilnost – to je mreža učenja, umrežavanja i zajedničkog rasta.
Financiranje projekta
Financirano sredstvima Europske unije. Iznesena mišljenja i stavovi odražavaju isključivo stav autora i ne moraju se podudarati sa stavovima Europske unije ili AMPEU-a. Ni Europska unija ni tijelo koje dodjeljuje bespovratna sredstva ne mogu se smatrati odgovornima za njih.
