SCIENTIX

+Otvori sve -Zatvori sve
Veličina fonta
A
A
A
Disleksija
Kontrast
Poništi izmjene

SCIENTIX

logo projekta ScientixSCIENTIX (The community for science education in Europe) je projekt koji promiče i podržava suradnju nastavnika prirodoslovno-matematičke i tehničke grupe predmeta (STEM) diljem Europe.

Projekt se odvija u tri faze. U prvoj fazi projekta (2009. – 2012.) izrađen je online portal s ciljem prikupljanja i prezentiranja edukacijskih projekata iz područja STEM-a, organizirano je niz raznovrsnih radionica za nastavnike diljem Europe, a sva događanja zaokružena su velikom SCIENTIX konferencijom koja se održala u svibnju 2011. godine u Bruxellesu.

Cilj druge faze projekta SCIENTIX (2013. – 2015.) bio je proširiti tu zajednicu na nacionalnu razinu. Putem mreže nacionalnih kontaktnih točaka (NCP-ova), SCIENTIX se proširio na nacionalne zajednice nastavnika i pridonio razvoju nacionalnih strategija za veće prihvaćanje učenja i poučavanja utemeljenog na istraživanju i drugim inovativnim pristupima obrazovanju.

Ta se aktivnost nastavlja i u trećoj fazi projekta SCIENTIX (2016. – 2019.) koja se financira iz programa Europske unije za istraživanje i inovacije Obzor 2020.

SCIENTIX je izvorno osmišljen kao inicijativa Europske komisije i od samog početka koordinaciju provodi European Schoolnet, konzorcij iz Bruxellesa koji okuplja 30 ministarstava obrazovanja.

Aktivnosti CARNET-a na projektu SCIENTIX:

  • Održavanje radionica na kojima se predstavljaju različiti pristupi poticanja nastavnika kako bi na inovativan način i jednostavnim metodama motivirali učenike za znanost.
  • Održavanje fokus grupa kao poticaj na razmišljanje različitih dionika u obrazovnom procesu o potrebi donošenja sveobuhvatne strategije za STEM područje.
  • Sudjelovanje u pripremi i organizaciji Znanstvenog piknika.
  • Diseminacija projektnih aktivnosti putem raznih komunikacijskih kanala (CARNET-ovo mrežno sjedište, Portal za škole, Facebook, Twitter).

Više o projektu može se pronaći na službenim mrežnim stranicama projekta.

SCIENTIX je financiran u sklopu programa Europske unije za istraživanje i inovacije Obzor 2020.

Radionice

STEM 2.0 – Stimulirajuće, Timsko, Eksperimentalno i Motivirajuće poučavanje

6. radionica: Stimulirajuće, Timsko, Eksperimentalno i Motivirajuće učenje

U sklopu SCIENTIX 3 projekta na CARNET-ovoj korisničkoj konferenciji – CUC, 22. studenoga 2018. godine u Šibeniku, održala se radionica pod nazivom “Stimulirajuće, Timsko, Eksperimentalno i Motivirajuće učenje”. Na radionici je sudjelovalo 30-ak nastavnika i ravnatelja osnovnih i srednjih škola, koji su kroz zadani problemski zadatak razvijali komunikacijske vještine i timski rad. Komunikacija je važan dio procesa učenja i poučavanja. Na ovoj radionici sudionici su se upoznali s metodama pomoću kojih mogu ostvariti što učinkovitiju komunikaciju sa svojim kolegama, ali i sa svojim učenicima kako bi proces učenja i poučavanja bio što kvalitetniji. Kroz različite aktivnosti sudionici su osvijestili zašto i na koji način je potrebno stalno propitivati svoj nastavni proces te kako se mogu kontinuirano prilagođavati novim i različitim okruženjima učenja i poučavanja.

Radionicu je vodio Bojan Markičević, iskusni facilitator i znanstveni komunikator, koji se profesionalno bavi edukacijom i savjetovanjem u polju znanstvene komunikacije te inovativnih metoda poučavanja.

5. radionica: Možemo li paliti i gasiti oblak?

U sklopu STEM discovery week-a u Zadru, 26. travnja 2018. godine, CARNET je održao radionicu “Možemo li paliti i gasiti oblak?”.

Radionica “Možemo li paliti i gasiti oblak?” okupila je nastavnike STEM predmeta te su im predstavljene inovativne metode poučavanja, koje potiču učenike na aktivno sudjelovanje i veću motivaciju pri savladavanju školskog gradiva. Radionica se fokusirala na uvođenje dramskih vježbi i igara u nastavu prirodoslovne grupe predmeta kako bi se kod učenika postiglo bolje konceptualno razumijevanje određenih pojava i kompleksnih prirodnih zakona na jednostavan, interaktivan i zabavan način.

Radionica se održala u sklopu SCIENTIX 3 projekta, a održao ju je iskusni facilitator i znanstveni komunikator Bojan Markičević.

4. radionica: STEM 2.0 - Stimulirajuće, Timsko, Eksperimentalno i Motivirajuće
U sklopu SCIENTIX 3 projekta CARNET je organizirao četvrtu po redu radionicu STEM 2.0. Stimulirajuće, Timsko, Eksperimentalno i Motivirajuće poučavanje, koja se održala u subotu, 20. siječnja 2018. godine, od 12 do 14 sati, u Osnovnoj školi Franje Krežme, Osijek. Radionica je prvenstveno namijenjena nastavnicima prirodoslovnih predmeta (matematike, fizike, kemije i biologije), a sudionici su saznali kako preokrenuti nastavni proces da nastavne cjeline dolaze kao ispunjenje učeničkih želja i potreba, a ne kao sljedeća točka u rigidnom planu i programu. Radionicu je vodio Bojan Markičević, iskusni facilitator i znanstveni komunikator, koji se profesionalno bavi edukacijom i savjetovanjem u polju znanstvene komunikacije te inovativnih metoda poučavanja. Sudionici su prošli kroz vježbe i aktivnosti čija primjena će omogućiti da osvježe nastavu te da na zanimljiv način prezentiraju učenicima svu ljepotu, ali i kompliciran proces iza znanosti.

 

 

3. radionica: STEM 2.0 - Stimulirajuće, Timsko, Eksperimentalno i Motivirajuće
U sklopu SCIENTIX 3 projekta CARNET je organizirao treću u nizu radionicu pod nazivnom STEM 2.0. Stimulirajuće, Timsko, Eksperimentalno i Motivirajuće poučavanje, koja se održala u petak, 1. dvanaestoga 2017. godine, od 10 do 12 sati, u CARNET-u, na adresi Josipa Marohnića 5, Zagreb. Na radionici je sudjelovalo 30-ak nastavnika prirodoslovnih predmeta (matematike, fizike, kemije i biologije), koji su kroz različite vježbe i primjere saznali kako preokrenuti nastavni proces da nastavne cjeline dolaze kao ispunjenje učeničkih želja i potreba, a ne kao sljedeća točka u striktnom planu i programu. Sudionici su prošli kroz praktične vježbe i aktivnosti čija primjena će im omogućiti da osvježe nastavu te da na zanimljiv način prezentiraju učenicima svu ljepotu, ali i kompliciran proces iza znanosti. Radionicu je vodio Bojan Markičević, iskusni facilitator i znanstveni komunikator, koji se profesionalno bavi edukacijom i savjetovanjem u polju znanstvene komunikacije te inovativnih metoda poučavanja.
2. radionica: STEM 2.0 - Stimulirajuće, Timsko, Eksperimentalno i Motivirajuće

U sklopu SCIENTIX 3 projekta na CARNET-ovoj korisničkoj konferenciji – CUC u Dubrovniku, 8. studenoga 2017. godine, održana je druga u nizu radionica pod nazivom STEM 2.0 Stimulirajuće, Timsko, Eksperimentalno i Motivirajuće poučavanje. Na radionici je sudjelovalo 40-ak nastavnika prirodoslovnih predmeta, koji su kroz niz vježbi i aktivnosti naučili kako preokrenuti nastavni proces, osvježiti nastavu i od učenika učiniti aktivne sudionike vlastite izgradnje znanja.

Radionicu je vodio Bojan Markičević, iskusni facilitator i znanstveni komunikator, koji se profesionalno bavi edukacijom i savjetovanjem u polju znanstvene komunikacije te inovativnih metoda poučavanja.

Ciklus radionica STEM 2.0 ujedno je najava u modularni trening za STEM nastavnike, koji će se održavati kroz 2018. godinu.

1. radionica: STEM 2.0 - Stimulirajuće, Timsko, Eksperimentalno i Motivirajuće

CARNET je u sklopu SCIENTIX 3 projekta organizirao radionicu STEM 2.0. Stimulirajuće, Timsko, Eksperimentalno i Motivirajuće poučavanje, koja se održala 31. listopada 2017.godine, od 15.00 do 17.00 sati, u CARNET-u, na adresi Josipa Marohnića 5, Zagreb.

Na radionici su sudjelovali nastavnici prirodoslovnih predmeta (matematike, fizike, kemije i biologije), koji su kroz niz aktivnosti, vježbi i praktičnih primjera saznali na koji način mogu osvježiti svoju nastavu te kako na zanimljiv način prezentirati učenicima svu ljepotu, ali i kompliciran proces iza znanosti.

Radionicu je vodio Bojan Markičević, iskusni facilitator i znanstveni komunikator, koji se profesionalno bavi edukacijom i savjetovanjem u polju znanstvene komunikacije te inovativnih metoda poučavanja.

3D olovke u nastavi

Radionica: Kako koristiti 3D olovke u nastavi?

U sklopu SCIENTIX 3 projekta, 9. siječnja 2018. godine ,od 9:30 do 11:30, u Osnovnoj školi Krune Krstića u Zadru, održala se radionica pod nazivom “Kako koristiti 3D olovke u nastavi?“. Na radionici je sudjelovalo 25 nastavnika te škole, koji su se kroz radionicu upoznali s 3D tehnologijom i mogućnostima koje ona nudi u nastavi. Nastavnici su koristeći 3D olovke izrađivali modele te na kraju prezentirali izrađene modele te mogućnosti koje oni vide za njihovu primjenu u predmetu koji predaju.

Radionica: Primjena 3D olovaka u nastavi

U sklopu SCIENTIX 3 projekta na CARNET-ovoj korisničkoj konferenciji – CUC, 9. studenoga 2017. godine, održana je radionica pod nazivom Primjena 3D olovaka u nastavi. Na radionici je sudjelovalo 27 nastavnika koji su kroz radionicu uz pomoć primjene 3D olovaka izradili različite modele. Radionica je bila praktičnog tipa i osvrnula se na mogućnosti i primjere primjene 3D tehnologije u nastavi matematike, zemljopisa i likovne kulture.

Radionicu je vodio Krešimir Čanić, jedan od osnivača Mreže popularizatora znanosti, voditelj znanstveno popularnih radionica za djecu i mlade, ali i edukacija usmjerenih na osnovnoškolske učitelje i profesore.

 

Unaprjeđenje STE(A)M vještina pomoću digitalne proizvodnje

Radionica: Unaprjeđenje STE(A)M vještina pomoću digitalne proizvodnje

U sklopu SCIENTIX 3 projekta na CARNET-ovoj korisničkoj konferenciji – CUC, u Dubrovniku, 8. studenoga 2017. godine, održana je radionica pod nazivom Unaprjeđenje STE(A)M vještina pomoću digitalne proizvodnje. Na radionici je sudjelovalo gotovo 30 nastavnika uglavnom prirodoslovnih predmeta i informatike. Naglasak radionice bio je na korištenju tehnologija digitalne proizvodnje i njihove primjene u realizaciji projekata i unaprjeđenju nastave, ali i na obradi 2D crteža te 3D modeliranju.

Radionicu je vodila profesorica Kristina Škaler iz Udruge FabLab, voditeljica edukativnih i kreativnih radionica te dvoje učenika.

 

Scenariji učenja za poučavanje STEM predmeta

Radionica: e-alati u nastavi

U sklopu SCIENTIX 3 projekta CARNET je organizirao radionicu E-alati u nastavi, koja se održala 9. travnja 2018. godine, u Osnovnoj školi Petra Preradovića u Zadru.

Sudionici su na radionici saznali brojne informacije o SCIENTIX projektu, scenarijima poučavanja, digitalnim obrazovnim sadržajima, e-Laboratoriju i mnogim drugim obrazovnim trendovima te suvremenim pedagoškim pristupima. Predstavili su im se neki od popularnijih digitalnih alata (Kahoot, Prezi, Piktochart) uz pomoć kojih su nastavnici osmišljavali scenarije poučavanja, koje su na kraju radionice prezentirali svim sudionicima.

Radionica: Ideje za inovativno poučavanje uz pomoć digitalnih alata

U sklopu SCIENTIX 3 projekta CARNET je organizirao radionicu Ideje za inovativno poučavanje uz pomoć digitalnih alata, 12 siječnja 2018. godine s početkom u 12.00 sati, u Osnovnoj školi Frana Krste Frankopana u Osijeku.

Sudionici su na radionici saznali brojne informacije o SCIENTIX projektu, scenarijima poučavanja, digitalnim obrazovnim sadržajima, e-Laboratoriju i mnogim drugim obrazovnim trendovima te suvremenim pedagoškim pristupima. Sudionicima su predstavljeni neki od popularnijih digitalnih alata uz pomoć kojih su osmišljavali vlastite scenarije poučavanja, koje su na kraju radionice prezentirali svim sudionicima.

 

 

 

Radionice se financiraju iz EU programa Obzor 2020 za istraživanje i inovacije – projekt SCIENTIX 3 (Ugovor N. 730009), koordinira Europska školska mreža (EUN). Sadržaj ovog teksta odražava samo stavove autora i ne predstavlja stavove Europske komisije te se Europska komisija ne smatra odgovornom za bilo kakvo korištenje informacija sadržanih u ovom tekstu.

Fokus grupe

Dijeljenjem iskustva do novih ideja

U sklopu SCIENTIX 3 projekta na CARNET-ovoj korisničkoj konferenciji – CUC,  21. studenoga 2018. godine u Šibeniku,  održala se zatvorena fokus grupa pod nazivom “Dijeljenjem iskustva do novih ideja”. Sudionici fokus grupe bili su SCIENTIX ambasadori iz Hrvatske. Kroz strukturirana pitanja s ambasadorima se prolazilo kroz teme relevantne za daljnji nastavak SCIENTIX projekta. Prvi dio fokus grupe bio je usmjeren na dosadašnja iskustva prikupljena kroz provedbu aktivnosti, koje su se odvijale u sklopu SCIENTIX projekta. Drugi dio fokus grupe stavio je naglasak na zajedničku razradu novih aktivnosti i ideja za provedbu nastavka projekta. Cilj ove fokus grupe bio je kroz zajednički rad osvrnuti se na doprinos SCIENTIX projekta široj zajednici s posebnim naglaskom na nastavnike i njihove učenike te identificirati aktivnosti koje bi unaprijedile nastavak suradnje kroz SCIENTIX projekt. Ovo je bila druga od dvije fokus grupe, koja će se organizirati u sklopu SCIENTIX 3 projekta.

Treba li nam STEM strategija?

U sklopu SCIENTIX 3 projekta na CARNET-ovoj korisničkoj konferenciji – CUC, 9. studenoga 2017. godine u Dubrovniku, održana je zatvorena fokus grupa pod nazivom “Treba li nam STEM strategija?“. Sudionici fokus grupe bili su predstavnici ustanova iz sustava obrazovanja; agencija (Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, Agencija za odgoj i obrazovanje), škola, CARNET-a te predstavnici civilnog društva i nevladinih udruga. Cilj održavanja fokus grupe bio je poticanje na razmišljanje različitih dionika u obrazovnom procesu o potrebi donošenja sveobuhvatne strategije vezane za STEM područje. Kroz postavljanje konkretnih pitanja sudionicima o izazovima s kojima se susreću u svom radu na području STEM-a te o mogućim rješenjima za navedene izazove, dobivene su određene smjernice koje će se ugraditi u izvještaj koji će biti javno dostupan. Ovo je prva od dvije fokus grupe koja će se organizirati u sklopu SCIENTIX 3 projekta.

 

 

Radionice se financiraju iz EU programa Obzor 2020 za istraživanje i inovacije – projekt SCIENTIX 3 (Ugovor N. 730009), koordinira Europska školska mreža (EUN). Sadržaj ovog teksta odražava samo stavove autora i ne predstavlja stavove Europske komisije te se Europska komisija ne smatra odgovornom za bilo kakvo korištenje informacija sadržanih u ovom tekstu.

Moduli za STEM nastavnike

U sklopu SCIENTIX projekta CARNET je osmislio i održao modularni trening za nastavnike STEM predmeta. Modularni trening je proveden kroz četiri posebno dizajnirana modula, koji su omogućili nastavnicima da unaprijede svoje nastavničke vještine te izraze kreativnost u poučavanju STEM predmeta.

Motivirani nastavnik svojim radom može uvelike potaknuti i motivirati učenike na kritičko promišljanje te ih usmjeriti k preuzimanju uloge aktivnog sudionika u društvu koje se ubrzano razvija. Vještine učinkovitog učenja, samootkrivanje i istraživački usmjereno poučavanje omogućuje nastavnicima produbljivanje učeničke znanstvene pismenosti i pomaže u oblikovanju cjeloživotnog učenja.

Glavni cilj ovog modularnog treninga bio je povećati samomotivaciju nastavnika kako bi upotrebom različitih metoda u procesu učenja i poučavanja, koristeći različite alate postali aktivni sudionici koji pridonose promjenama u obrazovnom sustavu.

Svaki od četiri modula, koji je razvijen u sklopu ovog treninga, bio je neovisan, ali zajedno moduli čine efikasan alat za primjenu inovativnih i suvremenih metoda u procesu učenja i poučavanja STEM predmeta.

Modul 1: Učenje kroz znanstveno istraživanje

Znanstveno-istraživački organizirana nastava zahtjeva visoku kognitivnu aktivaciju učenika i pomaže u konceptualnom shvaćanju tema koje se uče. Kroz prvi modul nastavnici su naučili na koji način kreirati priliku za aktivno sudjelovanje učenika , što je često najizazovniji zadatak u uobičajenom razrednom okruženju.

Modul 2: Znanstvena pismenost i komunikacijske vještine

Čitanje, pisanje, prezentacije, diskusija, propitkivanje, argumentacija te korištenje literature ključne su za razumijevanje STEM tema i njihovu operativnu primjenu. Kroz drugi modul nastavnicima su se predstavili alati za aktivaciju cijelog razreda kroz kritičko promišljanje i učenje samootkrivanjem.

Modul 3: Fizičko uključivanje
 

 

Primjenom dramskih tehnika i umjetničkog izričaja, u nastavi STEM-a, razvijaju se različiti modeli učenja i učeničkog iskustva. Kroz treći modul nastavnici su naučili kako prenijeti znanje učenicima i pomoći im pri konceptualizaciji prirodoslovnog sadržaja. 

Modul 4: Male aktivnosti / Veliki utjecaj
 

 

Izazov je osmisliti i implementirati novu nastavnu strategiju. Kroz četvrti modul nastavnicima su se predstavili alati za razvoj aktivnosti te kako efikasno mogu prenijeti znanje dok istovremeno stvaraju male promjene u metodološkom pristupu.

 

Modularni trening se financira iz EU programa Obzor 2020 za istraživanje i inovacije – projekt Scientix 3 (Ugovor N. 730009), koordinira Europska školska mreža (EUN). Sadržaj ovog teksta odražava samo stavove autora i ne predstavlja stavove Europske komisije te se Europska komisija ne smatra odgovornom za bilo kakvo korištenje informacija sadržanih u ovom tekstu.

Kontakt

SCIENTIX

Adresa:
Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNET
Josipa Marohnića 5
10000 Zagreb
E-adresa: scientix@carnet.hr

Važni linkovi

Mrežne stranice: www.scientix.eu
Facebook: Science Teachers in Europe
Facebook: Scientix Croatia
Twitter: https://twitter.com/scientix_eu

Sufinanciranje

SCIENTIX je financiran u sklopu programa Europske unije za istraživanje i inovacije Obzor 2020.