preskoči na sadržaj
.
| Zadnja izmjena 19. 7. 2010. u 15:12 sati |

M-learning ili mobilno učenje (eng. mobile learning)

Mobilno učenje ili m-learning je pojam koji bi se mogao definirati kao umijeće korištenja ručnih/dlanovnih bežičnih uređaja u svrhu učenja. Osim mobilnog telefona, neki od najčešće korištenih uređaja za m-learning su svakako ručna računala/dlanovnici; primjerice PDA (eng. personal digital assistant) uređaji, MP3 i MP4 uređaji (npr. iPOD), ručni uređaji za video igre (npr. Sony PSP, Nintendo DS), manji notebook uređaji (npr. Asus EEE), te ostali ručni/dlanovni multimedijalni prijenosni i bežični uređaji.

Razvoj m-learninga

Počeci m-learninga naziru se već tijekom 1970-ih i 1980-ih, kada je Alan Key sa suradnicima predložio stvaranje kompjutera veličine knjige po imenu Dynabook, koji bi omogućavao simulacije za učenje. No, Azijska i Europska sveučilišta tek tijekom 1990-ih počinju razvijati mobilno učenje. U to vrijeme i korporacija Palm nudi popuste sveučilištima i tvrtkama koje bi koristile mobilno učenje na PalmOS platformi. Početkom 21. stoljeća Europska komisija podupire m-learning projekte kao i multinacionalni projekt po nazivu MOBIlearn (http://www.mobilearn.org/).

Karakteristike m-learninga

Prema Mobile Learning Network-MoLeNET, jednoj od vodećih kompanija na području m-learninga u svijetu, mobilno učenje uključuje povezivanje putem preuzimanja i postavljanja materijala, te rad putem bežične mreže ili mobilnih telefona, te povezivanje sa sustavima na institucijama (s npr. virtualnim okruženjem za učenje – eng. virtual learning environment - VLE). Također, u MoLeNET-u tvrde kako m-learning ima jednako veliku važnost i u edukativnim, i komercijalnim okružjima. Nadalje, na web stanicama „Mobile Technology – the handheld choice“, namijenjenim managerima i korisnicima u sektoru obrazovanja za odrasle, kao glavne prednosti mobilnog učenja ističu se veća ovlaštenja učenika nad učenjem kao i mogućnost češćeg ponavljanja i utvrđivanja znanja.
 
Također, m-learning zbog lakše prenosivosti omogućava da prednosti koje nudi e-learning postanu još dostupnije. Osim glavnih prednosti e-learninga kao što su povezanost, fleksibilnost, interakcija, suradnja, motivacija te ostale proširene mogućnosti, m-learning nudi mogućnost da se putem mobilnih uređaja grupiraju mnoge pogodnosti e-learninga u jedinstven prijenosni paket, koji se može koristiti bilo kada i bilo gdje, te omogućava učeniku da pristupi učenju na mjestu koje mu najviše odgovara. Iako još postoje mnoga neodgovorena pitanja koja su vezana uz korištenje mobilnih uređaja u svrhu učenja, ipak kao tri glavne komponente m-learninga mogu se izdvojiti:

  • funkcionalnost softvera
  • funkcionalnost hardvera, te
  • povezanost.

Između ostalog m-learning dodaje vrijednost učenju zato što mobilni uređaji omogućuju veću prenosivost, jeftiniji su od kompjutora i laptopa, te se koriste isključivo osobno. Isto tako, m-learning pruža podršku učenju kroz razne funkcionalnosti mobilnih uređaja kao što su alati za snimanje, planiranje, čitanje, pisanje i komunikaciju.

Budućnost m-learninga

Iako zadnjih godina m-learning bilježi sve veći razvitak, njegovo široko područje primjene odnosi se i na unapređenju rada u učionici i na radnom mjestu, te na učenje za vrijeme posjeta muzejima, galerijama, te za vrijeme izleta i terenske nastave. Osim toga, m-learning može služiti i kao podrška cijeloživotnom učenju (npr. kod učenja stranih jezika), te može utjecati na poboljšanje opće pismenosti kod mlađe populacije. Također, neka od područja primjene m-learning koja bilježe trenutni rast odnose se na testiranja i ispitivanja, učenje putem igre, te mobilno učenje putem društvenog povezivanja. Konačno, neki od tehničkih izazova koji se nalaze pred m-learningom odnose se na pitanje povezivanja i trajnosti baterije, veličinu ekrana te mogućnosti vezane uz korištenje različitih operativnih sustava. Neki od društvenih i edukativnih izazova vezanih uz budućnost m-learninga odnose se na razvoj teorije o učenju u mobilnom dobu, te razvoj podrške učenju u različitim kontekstima.

Korištena literatura:

http://www.molenet.org.uk/about/  
http://www.niace.org.uk/mobiletechnology/mobile/index.htm
http://www.techdis.ac.uk/index.php?p=9_5_32_1
http://www.techdis.ac.uk/index.php?p=9_5_32_2
http://www.techdis.ac.uk/index.php?p=9_5
http://en.wikipedia.org/wiki/M-learning

Fotografije u tekstu su preuzete s:

http://www.microsoft.com/windowsmobile/5/images/devices/bb700w_lrg.jpg
http://www.techdis.ac.uk/index.php?p=9_5_32
http://www.techdis.ac.uk/index.php?p=9_5_32_1

.::19.5.2008.

 
podrska@raspored-sati.hr jpetric@raspored-sati.hr petra.bradara@raspored-sati.hr webmaster@raspored-sati.hr pbenko@raspored-sati.hr gmarks@raspored-sati.hr admin@donja-dubrava.hr filip.lesic@donja-dubrava.hr jkovicic@donja-dubrava.hr racunovodstvo@donja-dubrava.hr benkovic@donja-dubrava.hr anamarija.peric@donja-dubrava.hr markovic@donja-dubrava.hr hrvoje@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr info@shire.zemris.fer.hr admin@shire.zemris.fer.hr info@laold.internetsegura.pt admin@laold.internetsegura.pt http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr http://shire.zemris.fer.hr http://laold.internetsegura.pt
preskoči na navigaciju